Søk i denne bloggen

tirsdag 30. august 2016

Tyr i kål

I disse dager er det fårikål som er den store favoritten for mange, men jeg liker bedre oksekjøtt. Denne retten kan fint nytes med oksekjøtt.
Jeg kjøpte høyrygg med bein en drøy kg til sammen.

Jeg delte kjøttet i passende biter. La det feteste neders, deretter kål, i "passe" båter. Strødde en ts salt over og litt pepper, ny runde med alt en gang til,jeg lott stykket med bein ligge øvers, da det er lett å se om kjøttet har sluppet beinet etter en tid.
 Avslutt med kål på toppen. Du kan godt bruke en spiseskje med hvetemel oppi, men den kan helt klart også søyfes, eller erstattes med johannesbrødkjernemel. Når dette er oppi, heller du kokende vann over ca 4 dl, og lar det koke opp.
Herligheten bør koke 1.5-2 timer, men tåler enda mer.

Som tilbehør ble det blomkålstappe, denne gangen med en dæsj lettmelk og en ss smør, litt salt og hvit pepper.
Dette ble kjempegodt!
Oppskrift:

1 middels kålhodet
1-1,5 kg kjøtt høyrygg eller lignende
2 ts salt (maldon synes nå jeg)
1 ts hel pepper
1 hel rødløk i biter
1ss smør

Blomkplstappe:
1 blomkål
0,5 dl fløte
1 ss smør
1 ts salt
og litt hvit pepper...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar