Søk i denne bloggen

mandag 27. juni 2022

Ferien. 🌟🤡✈️🍇🚙😎

Du vet, den ferien. Da jeg skulle svømme minst 30 minutter om dagen, ta push-up og sit-ups, lage ny spilleliste til sykkeltimen, lese litt fag og blogge… skjedde jo ikke det 😅🤣🥴.

Jeg har svømt 45 min totalt… lest 1,5 bok, og thats it. 

Jeg har brukt en uke på å nærme meg uthvilt, men var ikke i «mål» da jeg dro hjem. Hodet har bare trengt ro… 
Lite grønnsaker, hvete hver dag… men stressnivået ER lavere selv om det ligger veldig latent. 

4 mennesker på tur med 4 forskjellige behov, og mitt behov om at alle skal ha det bra… å balansere det, det er en utfordring både praktisk og mentalt. Men alle var ganske fornøyde da uka var over… 
Vi var brune, noen opplevelser rikere, og jeg hadde endelig fått lest bok. 

Jeg skulle GJERNE hatt en uke til… 

Stedet er magisk. Jeg var der for første gang for 9 år siden. Mye har skjedd siden da, men stedet er magisk, billig og ganske «folketomt». Eller dvs det var folk i de 35 husene med 4 leiligheter hver seg, men Tyrkere ligger ikke å steker i sola midt på dagen. 

Dette er ikke er turiststed, det er et lite paradis. 

Jeg vil bare tilbake. Nå hadde vi venner både for voksne og ungdommer å være sammen med, så vi fikk både vært sosiale og i ro ❤️🙏🌟




Medisiner og psykisk lidelse.






Jeg nekter å tro at 400.000 «må» ha medisiner for psykiske lidelser. Jeg tror absolutt at medisiner mot psykiske lidelser har en plass i behandling av mennesker, akkurat som medisiner mot fysiske lidelser, MEN jeg er også overbevist om at mye av dette kunne vært løst på andre måter. Det er ekstremt provoserende for mange å høre at kosthold, ernæring og vitaminterapi kan gjøre mye for psyken. Leger har ikke «lov» til å anbefale gluten og kaseinfri kost til folk med ADHD, depresjon mm. Et ufarlig råd som er verdt et forsøk. Karl Ludvik Reichelt forsket på peptider i mat og hvordan dette kunne redusere symptomer på bla autisme og ADHD. Folk med cøliaki har oftere depresjon en folk uten cøliaki. De har også oftere dårligere tarmhelse. Tarmen står for 90% av produksjonen av serotonin. 
Det funnes sikkert tusenvis av biologiske grunner til at folk sliter med psyken. Hva med å gjøre ALT du kan før eller under behandling med medisiner?  Sørg for: #godmagehelse (prebiotika)
#nokvitaminer (lav D vit er bare et av vitaminene som kan gi depresjonssymptomer) 
#nokmineraler (lave jodverdier er bare et av mineralene som kan påvirke psyken din) 
#optimaleomega3verdier (hjernen er 60% fett og mange av hormonene 
er avhengig av omega 3 for å produseres i nok mengde) 

Hva gjør du for at kropp og sjel skal ha det bra? 

Får tarmbakteriene nok næring til å gjøre jobben? 
Har kroppen din optimal balanse mellom omega 3 og 6? (de fleste er i ubalanse) 
Får du i deg nok jod, D-vit, folat og sink for å nevne noe? 

Ved å dekke kroppens behov øker du sjansen for å redusere både fysiske og psykiske plager. 

Det er ikke riktig at 400.000 må medisineres for psykiske lidelser. 

#adhd #depresjon #fibromyalgi #angst #parkinson #psykiskhelse #matermedisin #lameghjelpe #5omdagen #omega3 #jod #b6 #prebiotika #tarmhelse #fokus #konsentrasjon

Pyroluri skal jeg skrive mer om senere. Jeg har det, det også kan gi utslag i en rekke psykiske utfordringer bla depresjon og angst. 

At depresjon bare er en «kjemisk» ubalanse er en forenklet forklaring på et meget komplekst problem.