Søk i denne bloggen

tirsdag 30. august 2016

Slik lykkes du med lavkarbo, skriver Dagbladet

Gammelt innlegg/omplassert:


http://www.dagbladet.no/2011/08/05/tema/lavkarbo/helse/mat/kosthold/17570546/

Artikkelen er slett ikke værst, den får også med seg de forskjellige definisjoenen av lavkarbo. Fra 0-150 gram om dagen. Hvis du legger deg på 150 g er det ganske MYE, og det kan vel nesten ikke kategoriseres som lav karbo, selv om de fleste i dag på et "vanlig norsk kosthold" ligger langt høyere enn dette til vanlig, så en reduskjson ned til 150 vil likevel være bedre for de fleste.
Skal du legge om kosten til å spise mindre karbohydrater er det greit å lese seg litt opp og velge en retning. Lage seg noen egne kjøreregler.
Det er ikke snakk om en KUR, det er LIVSSTILSENDRING... dette er det mange som egentlig ikke tenker over.  Små endringer du holder er bedre en store endringer som holder en uke.

Mange velger jo lavkarbo for å gå ned i vekt. For å legge om kostholdet er det lettere å lykkes om man har flere motivsjonsfaktorer en kun vektnedgang.

De fleste dietter fungerer, om de følges, det er endringene som kreves på langsikt som stort sett feiler.

Nå skal det også sies at mange, ikke alle, men mange som sliter med overvekt har andre problemer som ligger bak. Det er mange grunner til at man overspiser eller sulter seg.
Følelser som styrer matinntaket er ikke alltid lett å håntere på egenhånd, og de fleste burde kanskje ta en runde med seg selv og spørre seg hva problemet egentlig er.
 Ligger det følelsesmessige ting bak trenger man mere enn diett for å klare endringene.  Et steg av gangen.
 Sett deg ned, og tenkt, HVA kan jeg klare, hva er den største utfordringen? Hva motiverer deg? Noen trenger å gå ned raskt for å bli motivert, andre blir motivert av å klare å gå en tur 3 ganger pr uke. Sett det mål og sørg for å nå de. Både små, og etter hvert store.

Når det er sagt så mener jeg det er lettere å lykkes med en "diett" som sørger for at du er mett og ikke får de store blodsukkersvingninger. Da slipper man i allefall å jobbe med de fysiske utfordringene som sult og sukkersug når man vil ned i vekt.

De fleste vil etter en tid på lavkarbo, av seg selv spise mindre, du trenger ikke telle kalorien på samme måte. Uansett det passer ikke for alle. Finn ut hva du trives med.
Jeg for min del lever fint på ca 50 g karbo om dagen. I helgen med utdrikningslag og bevist "fri" fra lavkarbo fokus har jeg spist henholdsvis 160 og 200 g karbohydrater om dagen. Bare i dag utgjør 70 g to tortillalefser fra Santa Maria.

Altså, to lefser utgjør 20 g MER en det jeg spiser på en vanlig hverdag. Kcal inntaket er også oppmot 700 høyrer pr dag denne helgen...

Helg er som jeg har nevnt før for mange både fredag lørdag og søndag, og feriene er det friflyt i flere uker.
Vil du nå målene dine må du bremse inn. Men spiser du 80-90 % bra tåler du noen reale utskeielser. Unasett, jeg føler ikke at jeg har fråtset og spist med begge henda, likevel er inntaket over det det burde være på et blunk. Jeg synes diett. no er fin der, de fleste blir overrasket. Det er litt mas å veie mat og legge inn, men svarene kan gi deg noen åpenbaringer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar