Søk i denne bloggen

tirsdag 30. august 2016

Lavkarbolasagne

Denne er en av de mest populære oppskriftene. Veldig god, og lurer en hver ;-)

Herlig, denne syntes jeg ble veldig god! Oppskriften finner du her :Lavkarbo lasagne

Skriver den likevel her, det bli jo noen små justeringer...

Sett ovnen på 150 grader.
 4 egg
125 gram smøreost
35 g finerhusk.

Visp sammen eggene og visp inn ost og fiberhusk, la det stå og svelle i 10 minutter.

Legg deigen midt på en stekeplate med bakepapir. Legg et bakepapir du har smurt med olje over og kjevl massen TYNN. Det fungerer også helt fint og helle den ut på bakepapir, og smøre det utover med en slikkepott FØR den sveller. Da sparer du et bakepapir, og den blir tynn nok :-)

Dette stekes i ovnen i ca 10 minutter. Ta ut, fjern bakepapiret, og strip det opp med et pizza hjul. Nå har du passende "pasta plater". Disse fryser jeg når jeg først er i gang, så krever det ikke så mye når du først får lyst på lasagne.

Kjøttsaus:

400 g kjøttdeig ( du kan fint doble mengden kjøttdeig, uten å doble alt annet)
1/2 gul løk
1-2 charlott løk
et glass Dolmio tomatsaus med ekstra hvitløk
en fløte skvett
salt og pepper


Brun kjøttdeig og tilsett finhakket løk, saus/tomater og en skvett fløte.

Ostesaus:

1 dl vann
1,5dl fløte
100 g smøre ost
ca 100 g norvegia.
Litt revet parmesan

Kok opp fløte og vann og ha i osten, og la det smelte.

Legg kjøttdeig i en ildfast form, hell ostesaus over og legg på "platene". Ny runde med ost og saus. Topp med masse ost. Stekes i ovnen i 20-30 minutter. Lager du den ferdig dagen før, så legger du på osten før du steker, da trenger den nærmere 30 minutter.

Platene ble litt tykke, men alt i alt var det veldig godt! Det holder med et lag med plater på såpass lite kjøttdeig synes nå jeg. Platene kan fryses, jeg bruker ca halvparten når jeg lager dette :-) Eller de kan brukes som "spagetti", da med en carbonarasaus.
Dette var helt optimalt, server med en god salat!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar