Søk i denne bloggen

søndag 28. august 2016

Sparetips og hverdagsaktivitet

Jeg er god på å bruke penger. Det er det ingen tvil om. Jeg er også god på å spare. Jeg er vokst opp med forhåndskjøpte bursdagsgaver i "skuffen", og jakten på gode tilbud. 
Jeg er ingen "shopper". I denne familien er ikke shopping hverken hobby eller tidsfordriv. Jeg handler veldig mye på salg. De dyreste kjøpene er impulskjøp og når man "MÅ" ha noe. Ungene arver også en del klær, og jeg sender klær videre. Her kunne man sikkert tjent noen kroner på fint utstyr ol, men det er hyggelig å gi det videre til folk man kjenner. What comes around, goes around. 

Noen lure hverdagstips: 

Det billigste av billig, "gis bort" på Finn. 
Har du tid, finner du faktisk det meste om du har tid, og bil. 
Skap til stallen er alle hentet hos folk som gir de bort. Her har jeg spart mye penger! 

Mat! 
På Meny har de egen hylle med mat som går ut i dag. På Coop lyser 40% mot deg, når kjøttet burde spises I DAG. Mye av dette kan puttes rett i fryseren eller spises samme dag. Her er det også MYE å spare. 

Gaver: 
Jeg elsker gaver, julegaver. Og jeg liker å kjøpe til langt flere en jeg får av. Men det er for det meste små hyggelige ting. Mye er kjøpt på tilbud. Gjerne lenge før det gis bort. Klassebursdager er det jo en hel haug av hvert år. Her også er skuffen full av ventende gaver. Det jeg sparer mest her, er tid! Slippe å stress-shoppe til unger man knapt kjenner. 

Mitt siste økonomiske prosjekt er pallesofa. Med ny platting og en sommer på hell, var det det det ble. Paller hadde vi, og madrasser og laken kjøpte jeg på sommersalg hos Jysk. Her kan man gjøre det dyrt og ordentlig også, men jeg vil "bo" meg til litt der ute, før de største valgene blir tatt. Putene står ikke i stil, hverken med hverandre eller resten.  Jeg kastet oppi det jeg hadde. Sofaen falt dog i smak, og ble brukt til etter at solen hadde gått ned. 


Grå laken, og puter i mer matchende farge får vi ta senere. 

Rester er mitt siste tips! Bruk de. Jeg kommer til å legge tips om dette under oppskriftene når de kommer. 

Andre ting man sparer vanvittig mye på er å droppe juice, brus og saft.  Både penger, miljø (emballasje) og kropp spares ved å drikke vann fra springen. Kjedelig? Mulig. Sparetips? Så absolutt. 

Dyrt trenger ikke å være dumt det heller. Dyre kvalitetsklær, sydd av voksne folk som har fått en ordentlig lønn, gir deg god samvittighet og som regel klær som varer i åresvis. 

Goose jakka mi er 8 år gammel. Dvs at hittil har den kostet meg 750kr i året. Den prisen går ned for hvert år. Det er ingen grunn til at den ikke holder 8 år til. Så dyrt trenger ikke være dumt. Det minsker bruk og kast mentaliteten. Jeg har både solbriller og sko som er 8-12 år gamle. Det som koster, har man en tendens til å ta bedre vare på. Når det gjelder barneklær så vokser de fort ut av ting, men her prøver jeg å finne en sunn balansegang. Mye på tilbud, noe merker fordi de synes det er litt viktig når det gjelder enkelte ting. Ja også har vi muligheten til å handle i USA med jevne mellom rom. 

De fleste kan spare ganske store summer. Både når det gjelder mat, klær og møbler. De fleste er så heldige at vi ikke "må" spare hele tiden. Det er så mye lettere å bare handle det man trenger, når man trenger det. Jeg får en egen godfølelse av å gjøre gode kjøp og spare penger. Enkel hverdagslykke som er fullt mulig å oppnå for de fleste. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar