Søk i denne bloggen

torsdag 22. april 2021

Voksesmerter og magnesium ++

Voksesmerter er fryktelig vondt og kommer oftere etter aktive dager. Hos oss hyppigere i kaldt og fått vær en i varme. Det kan gå på nattesøvnen løs og være slitsomt både for liten og stor. Her var det så ille, da minstemann var liten at vi tok røntgen for å utelukke noe alvorlig. Det var det ikke, men voksesmerter har vi hatt i hus i snart 12 år. Gutter er visstnok mere disponert for det også, en jenter. Jeg husker det godt selv og jeg opplevde det som fryktelig vondt. Nesten som migrene i bena. 
Leser en del artikler om å gjøre barnet trygg og ha det rolig. Jo da, jeg velger å tro at de færreste foreldre hauser opp smertene eller tror det er farlig. Man skal likevel forstå at dette kan oppleves som fryktelig smertefull for den det gjelder. 

Jeg tar med litt info rundt magnesium i denne posten. Det er bra og viktig for langt mere en voksesmerter, og de fleste har utbytte av å ta tilskudd eller smøre seg med krem. Magnesium er litt som sink. Mange funksjoner og mange har lite av det. 

Nyttig info fra Ullevål kiropraktorklinikk. 








Magnesium og voksesmerter: 
Gry Hammer. magnesium og lavendel


Jeg har selv brukt denne magnesiumkremen. Den er økologisk og ufarlig og da blir det massasje og magnesium i et. Passer perfekt for barn med voksesmerter. Mange velger kanskje å bruke Ibuxkrem, men målet for småfolk bør være minst mulig medisiner og da er dette et mye bedre alternativ. 


Medisin er medisin, om det kommer via munn eller hud. Det finnes både morfinplaster, nikotinplaster, progrsteronkremer og bedøvelseskremer. Noe å tenke på når vi kanskje ukritisk smører oss inn med diverse hver dag. Likevel. Er det veldig vondt og går ut over nattesøvnen så er det absolutt et effektiv middel mot voksesmerter. 


Sliter man med kramper eller voksesmerter kan det være lurt å ta magnesiumtilskudd. Det finnes forskjellige typer salter, så man må lese seg litt opp og prøve ut. Kan være greit å bruke et tilskudd med flere typer i. Jeg har bla brukt dette. Både ved sinnsyk hodepine, kramper og voksesmerter. 


En ting som kanskje er vel så bra og enkelt ved smerter er varme. Dette gjelder også voksesmerter. Siden jeg regelmessig har noen i huset som til tider sliter med dette, har jeg gått til innkjøp av to små varmeputer. De blir varme på et blunk. Er det vondt i begge bena har jeg to. Magnesiumkrem og disse fikser voksesmerter på et «blunk». 


Leger er delt når det kommer til smertestillende til barn. Jeg tror alle er enige om at det helst skal unngåes. Er det slik at smerter blir byttet ut med søvn og andre tiltak ikke fungerer så kan det absolutt vurderes. Før trodde man ikke barn kjente smerter som voksne. Det siste av forsking viser at det heller ikke er bra og ha mye smerte ofte eller over tid. På Smertelinikken der jeg gikk, mener de derimot at har man mye vondt får man LAVERE smertetolleranse uten lindring. En teori om at det dannes flere smerterespetorer som igjen gjør at man lettere får vondt. Så at smertestillende skal unngås til enhver pris er i følge de en litt avleggs teori. 

Her må man se an både barn og voksne. Frekvens og hvor lenge smertene står på. Uansett når det gjelder voksesmerter så klarer de fleste seg med varme, massasje og magnesium i en eller annen form.


NRK. massasje mot voksesmerter



tirsdag 13. april 2021

Coronadays (11) små hverdagsgleder.

Mars ble april, og en sur og kald vår klorer seg fast. Grus og søle trekkes stadig inn i huset. Det vaskes og støvsuges HVER dag. 

Før har 2. etasje kun vært forbeholdt katten, nå har Pippi the Chihuahua innbilt svangerskap og da er hun som en magnet på meg. Skal man få sove da, er det bare å ta hun med i senga. 🙄. Hun piper og slikker, og drar jeg avgårde kan hun finne på å dra å lete etter meg. (Hun kan komme ut av katteluka) Valpen har sovet oppe, men sover nå i bur i gangen. Ikke for det hun KAN sove løs også, men veldig greit å ha hunder som kan ligge i bur. Hun går inn på egenhånd etter siste lufting. 


Nå var det ikke dette jeg skulke skrive om, men om de små tingene som kan gjøre meg glad i hverdagen. Dyra er jo en stor glede hver og en av de, og de fyller hjertet mitt med takknemlighet og glede, men de får komme i en egen post. 



Solcellelys. Et sikkert vårtegn er når lampene mine begynner å lyse igjen. ❤️



Jeg har hjerter, kupler, pærer og lamper. Jeg synes det er så fint.  Jeg blir så glad av disse små lysene som begynner å skinne når mørket kommer. Kvaliteten har vært overraskende god, selv om det meste er kjøpt på billigkjeder som Clas Ohloson, Nille ol. 



Blomster er flott. Jeg har absolutt ikke grønne fingre, men nå har jeg klart å holde liv i en orkidé siden bursdagen min, og noen stemorsblomster til 30kr for 10 stk, får vi håpe rekker å gi litt glede. 

Å ha det hyggelig rundt seg, gir en bedre følelse inne i kroppen også. 

Andre småting som gjør meg glad er isbiter. Isbiter er liksom litt luksus. Å drikke isvann, eller is-saft, gjør hverdagen LITT bedre 

Pukka-te er også en favoritt, selv om tesesongen snart er forbi. Er du glad i te, er det absolutt en te man kan anbefale. 


Telys og kubbelys gjør noe ekstra med kveldskosen og er en selvskreven favoritt i hverdagens små luksus. 

Små ting i hverdagen kan påvirke humøret. Nye puter og gardiner, god mat, musikk med gode minner, ja og gamle bilder. 

I disse dager er det vanskelig å se frem til noe konkret, derfor er det en god øvelse å leve nå.
Ja og mimre. Det skal være så riktig å leve «nå». Jo da, jeg ser biten med å være til stede, kjenne på opplevelser og følelser. Det eneste vi alle har er nået. 

Likevel savner jeg driven. Fordi det er noe man skal. Om det er en bursdag, et bryllup eller en annen fest, så tenker man på klær, sminke, gaver og drikke. 
Ferieturer øker motivasjonen for å trene og spise sunt. Man vet når man skal dra og det er «deadline». 
Stevner har vært en stor del av livet vårt. Nå har det meste vært avlyst. Både EM og Youth World Cup røk og i år er det BÅDE Corona på folk og herpes på hest som herjer i Europa. Stevner gir motivasjon til å trene, planlegge og finne frem, og evt skaffe nytt utstyr. 

Både shopping og treningssentere har vært stengt. Begge deler øker nivået av forskjellige lykkehormoner hos folk. Mange får ikke det samme «kicket» av netthandling og å løpe alene i skogen. Kombiner det med isolasjon, frykt og dårlig råd, og hverdagen til enkelte kan bli rimelig mørk. 

Så da er det disse små hverdagsstundene som KAN gjøre livet litt lysere og hyggeligere. 

Jeg følte meg som verdens heldigste jente fra ca 2011-2015. Jeg følte at jeg hadde alt jeg kunne ønske meg. 

Jeg er ikke så langt fra det nå heller. Den største forskjellen er en stor grad av usikkerhet i verden rundt oss. Det å kunne planlegge og glede seg er noe som har gitt meg utrolig mye lykke i livet mitt til nå. Det rundt meg er jeg takknemlig og glad for. Jeg ER heldig. 
I tiden vi lever i nå, må vi stoppe opp og se hvor heldige de fleste av oss er. Vi som har jobb, venner og familie vi kan treffe er ufattelig privilegerte. Likevel er det mange som med god grunn sliter med motivasjon og humør. Mitt beste råd er å prøve å holde ut. Fokuser på det som kan gjøre deg bevist på at ting er utenfor din kontroll. Situasjonen er som den er. 

Så får LED-lys og kubbelys, god mat og fin musikk krydre hverdagen så best den kan. 




Coronadays (10) Egenpleie

Altså nå kjenner jeg mange som er lei. Samfunnet er poralisert i, for tiltak og mot tiltak. For vaksine, mot vaksine. For vaksinepass mot vaksinepsss.  
Man er lei av å ikke kunne besøke eller ha besøk, lei av å netthandle, gå med munnbind på butikken og sprite hender. Hundretusenvis er permiterte og uttallige restauranter, treningssenter, svømmehaller og hoteller er stengt. 

Nordmenn er et snilt folkeslag. I andre land trekker tusenvis av demonstranter til gatene i opprør over tiltak og nedstengning. Vi angir naboen og kriger på Facebook, mens vi lydig følger råd og regler. 

Det er et par hundre som demonstrerer, og en og annen forsker, overlege og jurist som får et og annet innlegg mot tiltakene i ny og ned. Det drukner derimot i smittetall og mutasjoner. 


Nok om det, vi er mange som er lei, men som føler man ikke kan klage. De bedriftene som denne runden er åpne, sliter også. Eksempel på dette er hudpleiere og frisører. Folk skal hverken feire bursdag, bryllup eller konfirmasjon. Ikke skal de ut og reise heller. Det gjør at det at langt mindre «trøkk» hos disse.  Hjemmekontor og familiepåske, utløser ikke det samme behovet for egenpleie som til vanlig, hos mange. 

Etter at jeg gutset på å spare håret og ikke farge det, har jeg spart tusenvis av kroner. Når det er sagt, så er det stas å gå til frisøren, få stusset tupper og kanskje sette inn litt ekstra hår. Det er minst 8 mnd siden jeg var der sist. 

Er man lei, men fortatt har litt «drive» så bruk det til egenpleie. Her snakker jeg solarium, hudpleier, sminke og hårstell. Er du lei og deppa, så kan dette helt klart gi deg LITT medvind i humøret. 





 Lakk negler, både på hender og føtter, bruk kur i håret, og smør deg med en god krem. Med litt farge på kroppen, friserte bryn, litt krøll i håret og lakk på neglene, så føler man seg fort litt bedre. 



Støtt frisøren og hudpleieren din, og unn deg selv å stelle deg litt ekstra. 

Det er mye man ikke kan gjøre noe med om dagen, men dette er ting du kan ha kontroll på 💪🏻😀

fredag 9. april 2021

Alternativ behandling av Corona. Ivermectin



I Norge og mange andre land har de kommet langt i behandling av Covid-19 i forhold til samme tid i fjor. Både leger og pleiere føler seg langt tryggere i hva som fungerer. Det er bra! 

Det mange likevel etterlyser er preventiv behandling. Slik det er nå får man ikke medisiner før man er innlagt/veldig dårlig. Flere mener at man både kan redussere smitte, innleggelse og død med bruk av enkelte medisiner. 
Malariamedisin (HCQ) og Ivermerctin er to av de «hotteste» navnene på blokka. 

Malariamedisinen har vært brukt på unge, gamle og gravide i 60 år. Det brukes også mot virus generelt og kjøpes over disk i Afrika. Nå har jeg selv avstått fra å ta malariamedisin etter å ha lest bivirkningene,(i forbindelse med reise)  men dosene som skal forhindre sykdom er vist langt lavere en ved behandling av malaria. 
Jeg vet også at allerede i mars i fjor ble det prøvd i Norge, (en av flere varianter) og om personen kom seg ut av respirator pga medisinen vites ikke, men døde gjorde han ikke. 

En del av teorien er at slike medisiner skal forhindre viruset i å replikere, altså formere seg. Derfor bør det gis FØR man har blitt skikkelig syk. Mange mener enten preventivt for gamle på hjem og helsearbeidere, eller som medisin til alle som får positiv test. Mange av forsøkene som foreligger er på alvorlig syke, som har kroppen full av virus. Et av forsøkene som viste at HCQ ikke var trygt ble trukket tilbake. Dosene bar langt høyere en hva legene som mener det virker bruker. Det er sjelden The Lancet trekker noe tilbake, men de gjorde det her. 


Nå har Slovakia som første EU-land godkjent bruk av Ivermectin . Det blir spennende. 






Denne legen beveger seg innom flere temaer også Ivermectin 


Her har vi en norsk blogg som tar for seg en del av forskingen og forskjellige preparater som har blitt prøvd i kampen mot Covid-19. 


Norske medier skriver også om Ivermerctin:




Selv om det ser ut til at det gir lite bivirkniger så er det rapportert. Nå vet jeg ikke dosene i denne forskingen, sammenlignet med det som brukes preventivt mot Covid-19, men man bør ikke styre med medisiner på egenhånd:



Craig Kelly kjemper en kamp på Facebook både for Ivermerctin og HCQ, søk han opp for å finne linker og statuser. Legger ved en link under om forskning på Ivermerctin. 



Her legger han også frem forsking på at Ivermerctin er BEDRE en AstraZenica 


I Australia jobbet de for å få bruke medikamentet i påvente av vaksiner. Resultatene så lovende ut, hvorfor brukes de ikke preventivt/ved tidlig symptomer? 




Det finnes utallige leger der ute som selv mener at Ivermectin fungerer og som ikke har fått skrive det ut fordi det ikke foreligger nok forsking.  Denne karen som også mener C-vitamin og kortison var bra mot Sepsis, har brukt mye tid og energi på å få lov til å behandle Covid-syke med det han mener er rett. Han er selv vaksinert, og klarer ikke stå å se på ar folk stryker med. Det er vel her vi «vanlige» blir stående litt uforstående å se på verden. Vi forstår ikke hvorfor ikke «ufarlige» vitaminer og medisiner ikke kan prøves før de er rundtestet i blindende placeboforsøk. 

For disse medisinene er brukt før, så man vet sikkethetsprofilen. Det er selve VIRKNINGEN som ikke er ferdig forsket. 









Pr nå så brukes Ivermectin i svært liten grad utenom i forsøk, selv om mange rapporterer om mindre smitte og sykdom ved bruk. Det blir spennende å se om
Slovakia får resultater resten av verden kan dra nytte av. 
Produktet er billig og forebygger kanskje smitte bedre en vaksinene? Hvem vet 😉


onsdag 7. april 2021

Alternativ behandling av Corona. Sink

«Jeg mener på ingen måte at c-vitamin og sink skal erstatte hverken lege eller legemidler. I Norge gis det ingen behandling før man får symptomer. Jeg tror det kan være hensiktsmessig å sørge for optimale nivåer og kanskje ekstra tilskudd i enkelte perioder. 
De som kjenner meg vet at jeg takker gladelig ja til legemidler. Jeg har tatt booster av barnevaksinene i tillegg til vaksine både mot Hepatit A og Kolera. Siste vaksine tok jeg vinteren 2019»


I Norge finnes det ingen tradisjon for å behandle folk med positive tester før de evt blir innlagt. Dette mener mange kunne ha forebygget både innleggelser og dødsfall, om man satte i gang behandling tidlig. Ivermerctin dukker stadig opp, og jeg skal skrive mer om det senere. 

Her er link til et av flere behandlingsopplegg: 

På pubmed kan vi finne et dyreforsøk med positive resultater for bruk av vitamin C, sink og melatonin 





Trump skal angivelig ha brukt en del av disse tilskuddene da han selv ble syk. 

Sink skal visstnok være med på å forhindre at virus replikerer. Sink spiller en direkte rolle når det kommer til smak og luktesans og det kan være at kroppen bruker store mengder sink under en infeksjon samt at den mangler det lenge etter som gjør at man mister smak og luktesans. 


Det forskes på sink. De fleste har faktisk lave nivåer og sink er viktig for mange prosesser i kroppen. Vanlige doser er ca 10 mg om dagen. Sink konkurrerer med kobber så over tid bør man ikke gå på høye doser uten å balansere inntaket med kobber. Finn en funksjonell lege til å hjelpe deg. Men preventivt og under sykdom tåler de fleste lengre perioder med høye doser sink. Ca 50 mg er vel det de fleste anbefaler da. 



Det er ingen rene konklusjoner men jeg hadde uten tvil spist litt ekstra sink i disse dager og økt dosen ved sykdom. 




Mer fakta om sink. Litt tung litteratur i denne posten her: 



Det finnes også forsking som mener det ikke hjelper. 

Sink og C-vitamin har ingen effekt på Corona


Det skal uansett mye til å overdosere på sink og c-vitamin så i og med at den har effekter som kan påvirke virus og er nødvendig i kroppen, så hadde jeg ikke vært redd for litt høyere doser i disse dager. 




Så da bør 30-50 mg gå helt fint i forkjørelsesesongen. 

(Og vi som har pyroluri trenger større doser hele tiden.)

Det er vel ingen i verden som tror sink alene kan helbrede Covid, men sink er et viktig mineral, og det å sørge for at kroppen ikke mangler dette viktige mineralet er nyttig for mange av kroppens funksjoner. 






tirsdag 6. april 2021

Coronadays (9) Hverdagssysler.

Å føle seg «flink» er en god følelse. Jeg har et større behov for at de rundt meg viser takknemlighet en at de skryter av at jeg er «flink». Skryte gjør jeg til meg selv. Jeg streber etter min egen følelse av «nå har du vært flink». 

For de som har kronisk migrene (mer en 8-12 anfall i mnd, jeg har hatt mellom 15 og 18 da jeg var på mitt verste)  så lærer man fort at man ikke har like mange dager utdelt i mnd som andre. Det var en av de tingene jeg lærte meg i 20-årene at jeg ikke skulle planlegge for 7 dager i uka. 5 var bedre. Alle de ukene jeg «mistet» dager og ble kronisk hengende bak mitt eget skjema, førte bare til frustrasjon og stress. For miste dager det gjør man med hodepine. 

De dagene hvor man da virker er det alltid mye å ta tak i. Som mange mammaer kjenner seg igjen i, flest «usynlige» ting. Dvs du kan holde på en hel dag, så synes det egentlig ikke. 
Å kvitte seg med gamle klær og rydde bort vinterklær er noe av det usynlige som skjer. 

Påsken var over og «hverdagen» skal tilbake. Fortsatt digital skole. 
Jeg ryddet vekk det lille jeg hadde satt frem av påskepynt og har selvfølgelig vaskemaskin og tørketrommel i gang. 



Klær ble brettet, og badet oppe ble støvsugd, vasket og fikk rene matter og håndkler. 
Pledd fra bobilen har blitt vasket (typisk usynlig oppgave) og lagt klare til neste tur. Hest er sluppet ut og både glassflasker og panteflasker levert på butikken. (Ganske usynlig oppgave det også) 

Båndtvangen er i gang og da blir det flere turer på bena. Ikke like populært med 3 løse hunder på tur når man rir 🤪.
Det føltes helt nødvendig å pese seg opp Kampebakkene etter mange mil i bobil og god mat og drikke i påsken. 


Middag ble laget og kjøkkenet ryddet. Til dels. Langt i fra perfekt. No gammel mat ble kastet og stekepanner fra bobiltur vasket. 


Mat, med vekt på grønnsaker ble handlet inn. Synd det er så dyrt. 


Dagen er ikke over enda, barn skal kjøres, hester, hunder, kaniner, høner og alpakka fôres, og egg vaskes. 



En bokhylle IKEA har vært utsolgt for i «evigheter» fikk jeg hentet i påsken og skrudd opp i dag. 

Så lagde jeg kveldsmat til mann og barn før kvelden var et faktum. Avsluttet dagen med å kose litt med katten ❤️



Jo en ryddig gang. og støvsugd første etasje var også oppgaver som også ble gjort i dag. 

Flink nok 😉💪🏻

fredag 2. april 2021

Alternativ behandling av Corona: Melatonin

«Jeg mener på ingen måte at melatonin skal erstatte hverken lege eller legemidler. I Norge gis det ingen behandling før man får symptomer.
De som kjenner meg vet at jeg takker gladelig ja til legemidler. Jeg har tatt booster av barnevaksinene i tillegg til vaksine både mot Hepatit A og Kolera. Siste vaksine tok jeg vinteren 2019»



Melatonin er et søvnhormon og et antioksidant med mange spennende  bruksområder. Nå har det også fått fokus som behandling av Covid 19. 
Her er det litt informasjon om melatonin generelt: 

Melatonin selges som et kosttilskudd i USA, og nå også i lave doser på helsekosten i Norge. Leger kan også skrive det ut ved bla søvnproblemer. Fordi det ikke foreligger mye forskning kan man ikke med sikkerhet si helt hvilke fordeler og ulemper det har, men det har blitt solgt over disk i USA i mange år og regnes som et relativt ufarlig kosttilskudd. Melatonin brytes ned av dagslys, og dette er en fordel da det rett og slett blir borte i kroppen når solen stiger opp. 

Melatonin har ikke patent. Dette gjør at det ikke er veldig lukurativt å forske på. Heldigvis er det noen som likevel gjør det. I disse dager er det flere forsøk i gang. 



Tidsskriftet om melatonin
Her kan du lese litt om det som finnes om melatonin på norsk. 

I dag gis det så vidt meg bekjent ingen behandling ved positiv test for Corona i Norge, mens det i andre land har blitt utarbeidet spesielle «protokoller» for å unngå innleggelse og død. Argumentet er at det ikke er forsket tilstrekkelig på. Så lenge produktene som anbefales i utgangspunktet har høy sikkerhetsprofil, synes jeg det er merkelig at det ikke opplyses om alternativer som tilsynelatende er ufarlige. 

Her er lang og faglig artikkel om Melatonin og Corona



For de som vil se en video om Melatonin og Corona, finner du det her: 

torsdag 1. april 2021

Coronadays 2021 (8) Vårens gleder.

Med totalt  5(!) hunder og en katt som beveger seg ut og inn hver dag, blir det grisete. Jeg støvsuger stort sett hver dag, i tillegg går den automatiske støvsugeren hver dag, og Jif våtmopp brukes hver dag. 
 Her er jeg lite miljøvennlig i samme gate som når jeg bruker mye papp. Det MÅ være lettvint og gå kjapt. Engangs våtmopp gjør livet renere og enklere!

Denne perioden kan være kort eller lang. I år er den lang. I tillegg røytes det. Sånn sett bra at det skjer samtidig. Det frister ikke med storrengjøring så lenge dette pågår. 

Vaskerommet, bur og gangen blir flittig brukt til å tørke hunder når de er veldig sølete. Den minste dusjes ofte. Katten har mer eller mindre bodd inne i vinter men selv hun fant det for godt å dra med seg søle inn 

Sjekk under labbene hennes, der er hun EGENTLIG helt hvit 🤪

Her har hun krøpet under hundegrinda 🤪😅. 


Om det er verdt det? Ja da. Det er stort sett en kort periode og da prøver jeg på færre turer ut, men til gjengjeld  lengre tid ute ved hver lufting. 

Savnet etter sommer blir ikke mindre for å si det sånn. Mars er i min verden, den nest verste måneden etter november. Den er lunefull, lang, og kan like gjerne by på regn som snø. Nå er den offisielt over for i år og det gledes! Temperaturene stiger, med håpet og humøret. 

Alle matbutikker (som stort sett er de eneste åpne) selger påskeliljer. De gule blomstene er små lyspunkt i hverdagen, og pynter fint opp til påske. Jeg er veldig glad i å pynte til hver «høytid». Ikke mye, men litt. Noen egg, kaniner, gule lys og duker og litt blomster, gir små gleder i hverdagen. 


God påske 🐣