Søk i denne bloggen

lørdag 10. september 2016

Vegetar/kjøtt

Gammelt/omplassert innlegg:
Diskusjon kjøtt VS grønt:


 Alle må få spise det de vil. Liker man ikke kjøtt hvorfor skal man spise det da? Jeg liker ikke fisk, og holder meg unna. Det er mange grunner til at folk blir vegetarianere.  Det være seg politiske, med tanke på jordens befolkning, dyrevernsmessige, eller at man rett og slett ikke liker å spise døde dyr.
Vegeterianere mener vi er evolisjonsmessig tilpasset å spise grønt. Jeg er ikke enig. Vi er Omnivorer, blandingsspisere.

 På vegetarianer ider kommer det argumenter som at magsyren vår har en pH 4-5, dette stemmer jo ikke. Den ligger på mellom 1 og 3. De skriver også at tynntarmen er 10-12 ganger så lang som kroppen, den er 6-7 meter altså 3-4 ganger så lang. Magesekken er også ganske så liten i forhold til rene planteetere. Vi er ikke rene kjøttetere heller. Vi har amylase i munnhulen et enzym som bryter ned karbohydrater, kjevene våre kan beveges sidelengs som også er vanlig for planteetere.

En ting er sikkert, vi hadde ikke overlevd her oppe i nord uten animalsk protein. Vinterhalvåret krever mye mat. Det kan tenkes at mennesker nærmere ekvator er mer tilpasset ren plantediett en oss.
Antibeitestoffer og fytinsyre blir ikke nevnt bland vegetarianerene.

En annen ting er at de kommer med forventet levealder til masaiene er lav. Jo da, dette er snittalder, de dør av infeksjoner og i barsel. Damene går nesten konstant gravide. Snittalder sier ingenting. De lever på kjøtt og melk, mye fett og er ansett som rimelig friske. Eskimoene er kjent for sitt fravær av hjerteinfarkt, og kreft, alt frem til den vestlige livsstilen inntok hverdagen deres. Men det er ikke bare kjøtt-etere som er sunne rundt om i verden. Mange super friske vegetarianere, og folkegrupper som lever med hovedvekt på vegetarisk mat. Det viktigste er faktisk å spise ren og naturlig mat. Kjøtt kan jo ikke være usunt i den grad det fortsatt finne eskimoer. De raportene der kjøtt kommer dårlig ut, tror JEG skyldes, dårlig fett, som plantemargarin og melange, og tilbehør i form av sauser med hvetemel, pommes frites ol. Tilbereding har også en del å si.

Bare så det er sagt, jeg tror grønnsaker er sunt ( om vi ser bort fra alle sprøytemidlene vi ikke vet hva gjør med kroppen vår) Jeg spiser på helt RÅ i Sandvika innimellom og blir mett og full av energi. Jeg elsker også kjøtt. Er det derfor jeg tror vi er kjøttetere? Jeg tenker på hvordan vi er skapt, og hva som virker logisk. Det å skaffe seg nok næring fra grønnsaksverden krever mer en det gir. Da må det være veldig lett tilgjengelig, det er det ikke her oppe.

Jeg vet også hvor mye vi får i oss fra kjøtt, fisk og egg. Det er ikke grønnsakene som står får det meste av vitaminene. Iallfall ikke de fettløselige. Det faktum at vi kun klarer å gjøre om 11-15% av av omega 3 fettsyren fra plante rike til EPA, er også noe å tenke på. Når hjernen består av 60% fett. Omega 3 finnes i fisk og gressbeitende dyr.  Soya er jo en av de viktigste proteinkildene til en vegetarianer, men hva med antibeitestoffene og lektinene? Hvis jeg skal mene noe om hva som er det optimale kostholdet så må jeg nok si Paleo også kalt steinalder kost. Den inkluderer frukt, men ekskluderer melkeprodukter. Korn og sukker er borte. Ideelt, men hva er det, hvor mange klarer å leve sånn... Det er faktisk mange. De aller fleste vil få en helsegevinst ved å legge om kostholdet til et mere naturlig kosthold, og både Paleo og LCHF kan kombineres med å være vegetarianer.

Men hvor mange er villig til å legge om? Jeg streber mot et mere natrulig kosthold det er sikkert, jeg inkluderer stort sett frukt OG melkeprodukter.

Linker:
http://www.rense.com/general20/meant.htm

http://www.dagbladet.no/2009/07/03/nyheter/vegetarkost/gronnsaker/helse/innenriks/7035246/

http://michaelbluejay.com/veg/natural.html

http://www.forskning.no/artikler/2012/april/319095

http://healwithfood.org/diet/kitavan-diet-foods.php

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar