Søk i denne bloggen

søndag 4. september 2016

Hormoner, Serotonin.

Tidligere har jeg skrevet om Dopamin, i denne rapporten mener de at lave nivåer av serotonin er av mer betydning for bla mennesker med ADHD. Mange med ADHD sliter med tilleggslidelser, som depresjon og angst. Disse kan ha nytte av enkelte typer anti depressiva. 


Her ser vi på forsking som kan tyde på at Ritalin påvirker serotonin produksjonen i hjernen. 


Serotonin er viktig. Lave nivåer kan skape trøbbel på flere områder. Mange av antidepressivamedikamentene, øker på kunstig vis, nivået av serotonin i hjernen. 
Er man deprimert grunnet lave nivåer, er det altså gode muligheter til å få dette i balanse. 



Karbohydrater kan hjelpe til når det kommer til å ta opp aminosyrer. Noen trenger rett og slett litt karbohydrater i kosten. Her er en artikkel med 7 matvarer som kan booste serotoninnovået. 


Lave nivåer er altså ikke bra. Hvorfor de er lave sier historien ingen ting om. Men igjen, fysisk aktivitet, og ren mat gjerne rik på trypofan kan hjelpe til med å øke nivåene. Man får kjøpt egene tilskudd av trypofan. Dette kan være en naturlig og god måte å få i seg denne aminosyren på.  

For mye serotonin kan også by på trøbbel. Det har jeg selv opplevd. Jeg fikk  Sarotex i er forsøk på å behandle smerter og endte opp med kraftige spasmer/ muskelkramper. Jeg var rett og slett for glad før jeg begynte på pillene, og kroppen klarte ikke å bryte ned den økende mengden med serotonin. 


Hormoner er viktige og de spiller sammen. Er de i balanse lever du i en drøm, er de i ubalanse kan det bli et rent mareritt. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar