Søk i denne bloggen

tirsdag 6. september 2016

GENTESTEN:

Jeg har fått gentesten tilbake. Ikke så overraskende egentlig. Kort fortalt har jeg maratongener, og responderer bedre på middels intesitiet. Hard og høyintensiv trening hjelper ikke på vektnedgangen. Dette har jeg erfart flere ganger. Jeg har i perioder trent hardt og mye uten at kroppen slipper vekten. I roligere perioder "slipper" det lettere. Anbefalt trening er dansing, toppturer, langrenn, landeveissykling, yoga, ol.

Jeg har flere gener som er gode hva gjelder sult/fettlagring ol.

En av mine gentyper gjør at jeg:

* tåler melkeprodukter bedre
*kan ha et høyere energinivå
*ha overskudd til fysiskaktivitet
*ha mindre søtsug
*ha en bedre regulert sult og metthetsfølelse

Jeg er ikke forskånet for gener som kan bidra til vektøkning, men disse håndteres best med moderat trening og reduksjon av inntaket av karbohydrater.

Når jeg lever uten å tenke over hva jeg har spist, og kjenner hva jeg trives med er det ikke uvanlig at jeg ligger på 20-30% karbohydrater. Da i form av frukt, litt ris og potet vel og merke. Skal jeg ned trives jeg og responderer godt på en ytterligere reduskjon av karbohydrater.

De anbefaler å begrense mettet fett som er vanlig rundt om ellers. Jeg har send mail til levrandøren med spørsmål rundt dette. Nå må vi også huske på at kjøtt inneholder en balnding av mettet, umettet og flerumettet, så vi må ikke bare tro at det er synonymt med kun mettet fett.

Jeg fikk forsjåvidt ikke vite noe nytt og revolusjonerende om kroppen min, men fikk bekreftet en del ting. Det kan gi trygghet om kosthold og videre trening.

Det kan absolutt være av interesse, spesielt for de som sliter med overvekt. Man kan til en viss grad påvirke genene. Kosthold og trening kan forsterke i begge retninger.

Vil du se hvordan svaret på testen så ut, er det bare å sende meg en mail på kiilfrua@gmail.com

Testen koster 1999 kr og DNA-kit kan kjøpes på Spenst i Lommedalen


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar