Søk i denne bloggen

lørdag 24. september 2016

Gentesten

Jeg tok jo for noen uker siden en gentest sim skulle fortelle meg om mine gener med tanke på mat og trening. Ernæringsfysiologen ringte ( jeg ble tilbudt å møte henne i Oslo, men har ikke tid) for å gå igjennom testen. Og ja jeg synes det var verdt det. 

For alle de som sliter med vekten, eller manglende fremgang på trening så kan dette være et godt verktøy på veien. 

Hun så faktisk en trend med at de sim jobbet med trening og ernæring ofte hadde færre fedmegener en kundene sine. Det som er litt i vinden nå er at man kan "slå av og på" gen egenskaper. At du er bærer betyr ikke at de gjør utslag. Har du ikke gener for ting så skjer det ikke uansett. 

Jeg har en gentype som gjør at jeg lett legger på meg i ferier og ved inaktivitet. (Don't we all?)  men de siste årene har jeg stort sett klart å holde vekten selv å ferier. Hvordan? Jeg prøver fortsatt å begrense karbohydratene. I følge genene mine burde jeg spise 50% fett, 30% karbohydrat og 20% protein. 
Jeg har maraton gen, dobbelt opp, og er derfor lite eksplosiv. Jeg har aldri vært noen racer på 60 meter, men jeg kan være veldig seig, så dette bekrefter egen oppfatning.  At jeg også var følsom for store mengder karbohydrater, og at det da ville legge seg rundt midja er også fakta. Spiser jeg mindre karbo får jeg smalere midje. Og det er faktisk det første som går. 

Jeg skal prøve å legge inn på lifezum en periode nå og se om jeg klarer denne energifordelingen. Se om jeg klarer å øke noe på umettet fett også. Her tenker jeg hovedsakelig på omega 3. Da i form av tilskudd for min del. 

Trening. Hard trening har LITEN effekt på min vekt. Trener jeg for hardt kan det faktisk virke mot sin hensikt. Ja, de gir meg i allefall ikke de resultatene jeg ønsker. Å trene hardt for å øke oksygenopptak ol kan man fortsatt gjøre. 

Dette har jeg også funnet ut selv. Jeg trener ikke spesielt mye, men jeg sitter lite i ro. Landeveissykling, gåturer yoga og svømming er bra for meg og min kropp. 

For 1999 kr synes jeg egentlig man dår svar på ganske mye, og for mange er dette veldig interessant. Jeg har jo ikke så mange kilo som skal/bør av, men jeg kan i allefall fortsette som før med viten om at jeg ikke trenger å jogge livet av meg for å oppnå det jeg ønsker. 

Det er mange positive tilbakemeldinger fra andre sentere, så de fleste virker fornøyde og mange får seg noen aha opplevelser underveis. Absolutt å anbefale for de som "sliter" med trening eller kosthold. 

Ta kontakt med Spenst Lommedalen om du vil sende inn din DNA 😉

1 kommentar:

  1. After analyzing your article you have to recognize what I surely have written here red delicious apple nutrition . This one is being written after you have a proposal from you.

    SvarSlett