Søk i denne bloggen

mandag 12. september 2016

Pels,kylling og sminke

Gammelt/omplassert innlegg:


Det lever mennesker i denne verden som kun spiser økologiske grønnsaker, drikker fairtrade te, og bruker ikke klær fra barnearbeid, skinn fra dyr, eller sminke testet på dyr. Fra ende til annen, har de tatt et standpunkt som det forsåvidt står respekt av. Hvis noen av DISSE menneskene kommer opp til meg og kritiserer min bruk av pels så er det helt greit!

Så er det alle de andre, alle som poster grusomme bilder av skremte og skadede dyr på facebook. Får det til nyhetene, skriker og bærer som om dyrevelferd. Det er vanskelig å skrive om dette uten å bli missforstått, men la meg presisere, jeg er for dyrevelferd, jeg vil at dyr (og mennesker) skal ha det bra.

Så tilbake til alle de andre...
Pels er jo noe av det verste man kan bruke i manges øyne. "Stakkars dyr, har sittet i bur hele livet bare får at du skal se fin ut. Du kan jo bare bruke fuskepels."
La meg komme med et par tanker:
Sittet i bur hele livet har nok det dyret gjort, før den blir pels. Hvis vi går for kaninpels så kan vi jo si at kjøttet også brukes. Skinnet bør jo da ikke kastes? Rev og mink derimot spiser vi ikke. Skinnet blir ofte brukt i jakker og kåper. Hva tenker du er levetiden på en slik jakke? De går i arv. Pels holder i årevis. Argumentet om fuskepels ISTEDET er bare tøys, det er INGENTING som holder deg like varm som en god pels. Om man må ha pels for å overleve? Ikke i dagens samfunn. men jeg bor såpass kaldt til at jeg priser meg LYKKELIG over mine skinnprodukter. Det være seg pelsvesten, eller en av Goose jakkene mine. Jeg har både kaninskjerf og kaninvanter . Bare elsker det.



Kylling. Det er greit? De fleste jeg kjenner spiser kylling. Jeg derimot spiser minimalt. Kyllinger skal bli store på veldig kort tid. Etter de siste dagenes nyheter kan vi spørre oss hvor bra kylling har det. Men kylling må vi ha eller? Så er det da forskjell på verdien på en mink og en kylling, er det det, det dreiser seg om? For den kyllingen har nemlig også sittet i bur hele livet. Kun for at du skal spise den. 24 timer senere flyter den rundt i kloakken. Kortvarig nytte for et helt liv i bur....

Sminke... det bruker de fleste. Hvor mange VET at de ikke bruker sminke testet på dyr? De fleste jeg kjenner bruker merker testet på dyr.  Jeg skal her ramse opp noen merker :

Aquafresh, Axe, Biotherm, Bjørn Borg, Clerasil, Dermalogica, Dior, Dove, Eucanuba, Garnier, Gillette, Guci, Ikea, Lacoste, Libresse, Mary Kay, Maybeline, Piz Buin, Vichy og mange mange flere.
Merker som tester på dyr

Tilbake til poenget. Dyr bør ha det bra. Kuene har fått det bedre, de har krav på madrass, og er pålagt 8 uker sommerferie hvert år.

Jeg vil at dyr skal ha det bra. Vi har alle godt av å være litt mer beviste de produktene vi velger å bruke. Hvis vi skal se litt på det. Det er en liten fille av en Coyote som henger i hetta på jakka mi, det er et par kaniner i vesten min. De henger like fint på kroppen min om 10-15 år.

Hvor mange kyllinger har død for matens skyld på 10-15 år?  Hvor mange marsvin har lidd for at du skal få en god shampoo eller hudkrem? Hvis vi setter DETTE i perspektiv, er pelsdyrnæringen av det verste da?

De fleste bør nok gå en runde med seg selv, iallefall før de skriker ut om pelsbruk og poster grusomme bilder på face... titt i badskapet og i fryseren først...( det finnes helt sikkert dyr som har det bra under omstendighetene også...hvor er de?) Og husk, ikke ALT du leser er sant...

Tilbake til meg og mitt bruk. Ja jeg har Goose jakke, Gooose kåpe, vaskebjørnvest, kaninvest, kaninvanter og kaninskjerf. Det står jeg for. Jeg spiser som nevnt minst mulig kylling, minst  mulig svin også faktisk, shampooen min er KMS, de tester ikke på dyr, jeg bruker fuktighetskrem fra Body Shop, og sminke fra Bare Minerals, begge produsenter som ikke tester på dyr.





Canada Goose og deres tanker om pels

Wikipedia om Canada Goose

Blogg imot Goose

Pelsforklaring Goose

Meninger om pelsdyr

Ord fra pelsdyrnæringen, fra næringens side



Ogsånn på tampen fant jeg denne om klesproduksjon...du har vel handlet på H&M?
Nyheter om arbeidsforhold på H&M

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar