Søk i denne bloggen

lørdag 21. januar 2017

Grønnsaker i hverdagen.

5 om dagen prekes det om. Det anbefales på det sterkeste. Her bør minst to av de 5 porsjonene være grønnsaker. 
I hverdagen får ikke (vi) jeg det til. 
Ungene er ikke så glad i grønt heller. Gulrot, agurk, minimais, eple og banan er vel det de spiser. Ja også brokkoli da.  

Alt hjelper. Uansett så er det vel tacofredagen som er den "beste" dagen. 

Når det er sagt så er det en god start på helgen. Det er jo en strålende mulighet til å spise SUNNERE i helgen. Junkfood kan man jukse med i uka, innimellom. 

I helgen kan man bruke tid på å lage god og sunn mat. La det gå sport i å få i deg mest mulig forskjellige næringsstoffer. 

Lørdag ble det koteletter med rotmos, stekt løk og ovnsstekt søtpotet og rødbete. 

Jeg "gutset" og kjøpte en pakke med forskjellige rotgrønnsaker på Coop. 
Jeg delte de opp i små biter og kokte de møre. Deretter ble fløte, smør, salt, pepper og muskatnøtt tilsatt. 


Søtpotet og rødbete stekte jeg i ovnen, med smør, salt og pepper. 


Stekt løk ble det også. Synes kombinasjonen svin, mos og løk er god. 

Brokkoli hadde vi hatt om de hadde hatt det på butikken. Det er vist brokkolikrise i Spania. 


Rå revet gulrot kan jeg også slenge med, fordi ungene spiser det. Rått, kokt, stekt gir variasjon både når det gjelder næring og smak. 

Fremover skal jeg fortsette å la meg inspirere til mere grønt i hverdagen. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar