Søk i denne bloggen

onsdag 24. mars 2021

Coronadays 2021 (7) Vitaminer


Her ser dere et utvalg av mine kjære små «venner». Vitaminene ❤️.

Det skal vist være tilstrekkelig å spise «sunt» for å få i seg det man trenger. Jo da, for å få i meg nok jod må jeg spise 150g hvit fisk 3 x pr uke, eller få i meg en halv liter melk hver dag. Ikke drikke jeg melk og ikke spiser jeg fisk, og selv sønnen som har dobbelt skolemelk hver dag, fikk påvist jordmangel (døgnurin)

Det er bare et eksempel på at kosten ofte ikke er nok. 
Rødt kjøtt er rikt på jern og B-vitaminer, Kiwi og citrus rik på C. Å spise mye frukt om vinteren frister ikke. Listen bare fortsetter. 

Jeg handler det meste av vitaminer på iHerb. 

Fordi jeg har ekstra behov for sink og B6 (P5P) må jeg bruke utenlandske nettbutikker for å finne sterke nok doser. 
Jeg har tatt blodprøver og fått veiledning av lege så det er på ingen måte inntak i blinde. 
Jeg har ofte for mye jern (har et gen som lagrer jern lett) mye kobber, og lite sink. 

Så finn en lege eller dyktig terapeut for å få hjelp til å analysere blodprøver og få dosert vitaminene du trenger. 

Her i huset har vi fått alt fra evnen til å bli brun igjen (mangel på folat og kobber) til økt energi (jod og D-vit) til mindre angst (B6 og sink). 

Uansett du må ha litt interesse og noen som kan sakene sine om man skal bruke vitaminer terapeutisk. 


Likevel kan de fleste med fordel ta enkelte tilskudd. 

I disse dager vil jeg dra frem sink. 

Sink er med i de fleste prosessene i kroppen. Et av enzymene som styrer smak og luktesans er avhengig av sink. Når man får en virusinfeksjon er sink med å forhindre at virusene «replikerer» altså formerer seg. 

Kroppen forbruker masse sink ved sykdom og det kan være en av årsakene til at folk mister disse sansene ved bla Sars-cov2. Mange sliter jo også i lang tid etterpå, og det er jo fordi kroppen har kjørt sinknivået i bunn under infeksjonen. 
Så spis sink både før under og etter. Nå i Corona-tiden er 50 mg helt ufarlig (og forebyggende) for de fleste. 

Her er en link med mere info om sink og disse mekanismene: 

C vitamin er hyppig brukt og jeg hadde ikke vært i tvil om å spise MINST 1000 mg om dagen. Øk til du blir dårlig i magen om du skulle bli syk. Jeg klarer lett 10 g om dagen. 
Det foregår masse forsking og mange leger sverger til høydose vitamin C ved infeksjoner.


Faktisk og mange andre påstår ar c-vitamin ikke har noe effekt. Mulig det, men skadelig er det ikke, og verdt et forsøk? 
Det er bla disse cytocinstormene kroppen setter i gang man håper C-vitamin kan være med å redusere 



D-vitamin skrev jeg om i går, de fleste trenger minst 2000iu om dagen om vinteren


Jod i form av kelp (150-225mcg) er viktig for stoffskiftet og selvfølgelig nyttig i forebygging av Covid 19


Uansett, spis 5 om dagen (vitaminer mest C) spis en neve blandede nøtter (mineraler) spis hvit fisk (jod) spis rød fisk (omega 3) spis rødt kjøtt (jern og B vit)
Egg er supermat og inneholder alt utenom vitamin C 

For å ta opp vitamin A fra f.eks gulrot så spis det med fett, f.eks olivenolje på salaten. Fettet må til for at det fettløselige vitaminet skal taes opp.




Orker ikke tenke? Bestill et av multivitaminene med best «ranking» på iHerb.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar