Søk i denne bloggen

fredag 19. mars 2021

Coronadays 2021 (3) (frisk luft og dopamin)

Frisk luft og sol, hjelper både på humør og form. Hormonene våre fungerer bedre når kroppen får naturlig dagslys. Å gå tur øker dopaminproduksjonen. Dopamin gjør deg ikke «avhengig» som f.eks adrenalin (kick) kan gjøre. Dagslys og moderat trim er NOE av det som kan støtte produksjonen av dette velværehormonet. 
Les mer om dopamin her:
Dopamin

Jeg finner også enorm glede i pelsbarna mine. Jeg blir oppriktig glad av å se de, og ha de rundt meg. De fleste mennesker har jo en form for bekreftelsesbehov, ingenting er vel bedre i disse isolasjonstider en at man får «nok» bekreftelse fra dyra sine, elle andres. 

Finn er forøvrig støvsugd for hunder og katter. Det er tydelig at ensomhet og hjemmekontor har skapt et nytt behov. Problemene «kan» komme når verden starter opp igjen, folk vil ut og reise og Fido ikke har trent på å være alene hjemme. 

Det ble ny valp her også. Rent tilfeldig at det ble nå. Hadde ytret ønske til oppdretter for lenge siden, og nå var det en valp til meg. En Welsh Corgi Cardigan. 
Rasen kjenner jeg ikke så godt personlig, men inntrykket hittil er ubetinget positivt. 

Jeg har vært så heldig å få ha henne med på jobb.Der treffer hun elever, må ligge alene på kontoret og blir trent på glattegulv og trafikk på utsiden. 
Jeg er også påpasselig med å trene på at hun må ligge alene hjemme og øve på bur.

Hun er for liten til å være med på rideturer, så nå blir det både og om dagen. 

Uansett, dyra har alltid fått meg ut. 

Med en kropp som har kranglet i «alle» år har det vært ren medisin å komme seg ut påtross av hodepine/migrene, rygg og nakke plager. 

Det er vel ikke tvil om at kjæledyr har en helsebringende effekt for mange. 








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar