Søk i denne bloggen

fredag 16. desember 2016

Pepperkakebonansa

I år har jeg bakt 4 forskjellige pepperkaker. Her skal jeg presentere de for deg.

Den første er Berit Nordstrand sine. Her brukes grov spelt og honning i stedet for krydder. Kakene ble greie nok, men minnet minst om pepperkaker av dem alle.
Jeg kunne med fordel har kjevlet de tynnere. Jeg tror feilen min ble at jeg brukte sammalt spelt. Hadde nok blit bedre med fin spelt.....

Oppskriften på Berits smarte fristelser finner du her:

Proffenes pepperkaker

Andre jeg prøvde var funksjonell mat sine pepperkaker. Disse går forsjåvidt ned. De er sprø, men jeg kjenner sukrinen i de. Helt greie. Jeg ser nå at jeg brukte hele egg og ikke eggehviter som står i oppskriften.

Oppskrfiten finner du her:

Funksjonell mat, glutenfrie pepperkaker

Elisabeth Holm sine pepperkaker vinner med tanke på lettbakt deig. God var den også, men litt lite søt for min smak. Tror jeg jeg skal prøve med mere fibersirup neste gang. Disse fortjener en sjanse til. De er helt greie, og jeg spiser noen hver dag.

Bareholm, pepperkaker

De jeg har spist tidligere er disse. Tror de var Anna Hallen sine. Nå vil jeg nok sprite de opp med litt mere søtning.
Godt stekte er best.
Disse har jeg ikke bakt enda, men jeg tror det må et brett til.

Lavkarbopepperkaker

Den 4. jeg eller dvs Aurora har bakt er pepperkakene i kokeboka til Mikke Mus. Jeg kommer tilbake til oppskriften. De inneholder sukker og glutenfritt mel og er kjempegode, men ikke sunne i det hele tatt. De forsvinner før du får sukk for deg. Både deigen og kakene er veldig gode!



Noen vil kose seg i jula, det gjør jeg også, men mel med eller uten gluten begrenser jeg så godt jeg kan.

Nøttetopper står på lista, og jeg har laget en god lavkarbokaramell. Man trenger ikke så mange gode erstatninger, men man trenger NOEN. Karamell og bounty har vært vinnere før. OM jeg tenker sånn i desember? Jepp. fikk plutselig motivasjon så nå er karbo innholdet nede på et minimum. Jeg spiser og drikker når jeg blir invitert bort, men når det er sagt så inneholder favoritt proseccoen min 11 g sukker pr liter. En liter prosecco er nok ;-)

Kos dere med baking og andre forberedleser.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar