Søk i denne bloggen

søndag 4. desember 2016

Ny inspirasjon.






Jeg har vært så heldig å få være med på kurs med Berit Nordstrand. Spenstkjeden har inngått et samarbeid med denne supre damen. Vi skal nå holde kurs i hennes regi. En ny start. 

Personlig tror jeg alle hadde tjent på å leve etter hennes prinsipper. Om det selger og er gjennomførbart, det vet jeg ikke enda. Raffinert sukker, kunstig søtnig og hvetemel finner du ikke i hennes oppskrifter. Fullfete produkter som fløte og smør slår hun også et slag for. Kortreist gressfødde dyr er det vi burde spise. 

Honning, kokosblomstsukker og økologisk ku er dyrere, det samme er urkornene hun også benytter seg av i bøkene. Likevel har hun fokus på at dette skal være mat for alle. Spis mindre av det som koster, (brød og kjøtt) og øk inntaket av grønnsaker. 

Hun er opptatt av at tarmen og dens bakterier får det den skal, og at vitamin og mineralarbeiderne som hun kaller drm får tilstrekkelig med næring. Fermentering og kraft er viktig i et godt kosthold. 

Her er det ikke fokus på hverken kalorier eller karbohydrater, men på opptimal næring. Får kropp, tarm og hjerne det den trenger, vil helsefordelene komme. 


Jeg vet og tror at det fungerer. I dag er vi overvektige men under ernærte. 

Folk generelt vil ha en quick fix og bli slanke, det er viktigere en energi og helse. 

Berit er 50 år og 6 barns mor og ser ut som om hun er 35. Bare det er inspirasjon nok i seg selv. 

I januar skal jeg teste konseptet en ny start. Min største utfordring blir når de kunstige søtstoffene skal vekk. 
I førjulstiden nå skal jeg begynne å teste noen av hennes oppskrifter. Familien skal få dra nytte av byttetriks og smarte byggeklosser. 

Her er hennes oppskrift på gløgg: 


Når det kommer til lavkarbo så ser hun også helt klart nytten av det, så lenge ikke kjøttinntaket øker.

1 kommentar: