Søk i denne bloggen

torsdag 22. april 2021

Voksesmerter og magnesium ++

Voksesmerter er fryktelig vondt og kommer oftere etter aktive dager. Hos oss hyppigere i kaldt og fått vær en i varme. Det kan gå på nattesøvnen løs og være slitsomt både for liten og stor. Her var det så ille, da minstemann var liten at vi tok røntgen for å utelukke noe alvorlig. Det var det ikke, men voksesmerter har vi hatt i hus i snart 12 år. Gutter er visstnok mere disponert for det også, en jenter. Jeg husker det godt selv og jeg opplevde det som fryktelig vondt. Nesten som migrene i bena. 
Leser en del artikler om å gjøre barnet trygg og ha det rolig. Jo da, jeg velger å tro at de færreste foreldre hauser opp smertene eller tror det er farlig. Man skal likevel forstå at dette kan oppleves som fryktelig smertefull for den det gjelder. 

Jeg tar med litt info rundt magnesium i denne posten. Det er bra og viktig for langt mere en voksesmerter, og de fleste har utbytte av å ta tilskudd eller smøre seg med krem. Magnesium er litt som sink. Mange funksjoner og mange har lite av det. 

Nyttig info fra Ullevål kiropraktorklinikk. 








Magnesium og voksesmerter: 
Gry Hammer. magnesium og lavendel


Jeg har selv brukt denne magnesiumkremen. Den er økologisk og ufarlig og da blir det massasje og magnesium i et. Passer perfekt for barn med voksesmerter. Mange velger kanskje å bruke Ibuxkrem, men målet for småfolk bør være minst mulig medisiner og da er dette et mye bedre alternativ. 


Medisin er medisin, om det kommer via munn eller hud. Det finnes både morfinplaster, nikotinplaster, progrsteronkremer og bedøvelseskremer. Noe å tenke på når vi kanskje ukritisk smører oss inn med diverse hver dag. Likevel. Er det veldig vondt og går ut over nattesøvnen så er det absolutt et effektiv middel mot voksesmerter. 


Sliter man med kramper eller voksesmerter kan det være lurt å ta magnesiumtilskudd. Det finnes forskjellige typer salter, så man må lese seg litt opp og prøve ut. Kan være greit å bruke et tilskudd med flere typer i. Jeg har bla brukt dette. Både ved sinnsyk hodepine, kramper og voksesmerter. 


En ting som kanskje er vel så bra og enkelt ved smerter er varme. Dette gjelder også voksesmerter. Siden jeg regelmessig har noen i huset som til tider sliter med dette, har jeg gått til innkjøp av to små varmeputer. De blir varme på et blunk. Er det vondt i begge bena har jeg to. Magnesiumkrem og disse fikser voksesmerter på et «blunk». 


Leger er delt når det kommer til smertestillende til barn. Jeg tror alle er enige om at det helst skal unngåes. Er det slik at smerter blir byttet ut med søvn og andre tiltak ikke fungerer så kan det absolutt vurderes. Før trodde man ikke barn kjente smerter som voksne. Det siste av forsking viser at det heller ikke er bra og ha mye smerte ofte eller over tid. På Smertelinikken der jeg gikk, mener de derimot at har man mye vondt får man LAVERE smertetolleranse uten lindring. En teori om at det dannes flere smerterespetorer som igjen gjør at man lettere får vondt. Så at smertestillende skal unngås til enhver pris er i følge de en litt avleggs teori. 

Her må man se an både barn og voksne. Frekvens og hvor lenge smertene står på. Uansett når det gjelder voksesmerter så klarer de fleste seg med varme, massasje og magnesium i en eller annen form.


NRK. massasje mot voksesmerter



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar