Søk i denne bloggen

torsdag 9. september 2021

Vær god mot deg selv.

Jeg spinner rundt som en durasellkanin på Monster til tider. Jeg sliter enormt med å sitte i ro, se på tv eller lese bok. Med mindre jeg er på ferie. Da er det Netflixmaraton og bøker som gjelder. Sånn ferie har jeg ikke vært på siden februar 2019. Uansett, migrenefolk får ufrivillige pauser både støtt og stadig. De nytes ikke. 

Ofte faller dagene med hodepine på fridagene mine. En kombinasjon av at jeg får mer vondt i hodet når jeg jobber, og det å slappe av utløser ofte hodepine. Det er ikke uvanlig at folk med migrene blir dårlige når ferien/helgen starter. 

Jeg trenger tid for meg selv, og får det i langt mindre grad en før. Barn i tenårene krever mere av meg mentalt en det de gjorde da de var mindre. Hverdagen er hektisk, dog har vi valgt det selv. 

Min viktigste egenterapi når jeg trenger å lade utenom ferie, er tid på hesteryggen, med hundene på tur. 

Jeg føler hjernen får puste, som en mental detox. 
Jeg må likevel prøve å bruke litt mere tid på meg selv. Ting som gir MEG påfyll. 

En fridag med hodepine ble til en dag med meg selv i fokus. 

Jeg startet med ridetur, i skog og mark med hundene, deretter ble det solarium med datteren før jeg kjørte hun på skolen. Så gikk jeg å så på planter og andre vekster mens jeg luktet på blomster og pratet med en tyrker som jobbet der. Han ønsket seg jobb på en gård, hadde masse dyr hjemme i Tyrkia. 
Sånne møter med mennesker med lave skuldre åpner for større perspektiver. Ønske om hekk er også stort 🤣.

På Bekkestua møtte jeg en politiker, en dame som hadde vært høyt oppe i FRP back in the days. Nå var det Helsepartiet hun stemte for, men kunne fortelle at hun var liberalist i hjertet ❤️.

Turen gikk videre til en butikkkjede jeg aldri hadde hørt om. Iceland, tittet, pratet med hun som jobbet der.

Tid til å se, prate og lukte på verden. De fleste av oss haster stort sett forbi og igjennom. 

Solen skinte, jeg kjøpte meg noe å drikke og ruslet ned til fotterapitimen jeg hadde booket samme dag.








Liktorn og tørr hud har plaget meg lenge. Jeg hadde fortsatt hodepine, og lente meg godt tilbake i stolen, mens føttene fikk stelt seg. 

For en mental og fysisk boost! På vei hjem stoppet jeg på Verket og nøt en ny butikk som hadde åpnet. Fikk nesten feriefølelsen bare 10 minutter hjemmefra. 

Men det var jo nettopp det, jeg klarte å finne den roen, jeg før bare hadde funnet på ferie. Var det faktisk mulig å få den samme følelsen hjemme?

Jeg tror (desverre) at det at jeg hadde så sjukt vondt i hodet, gjorde at jeg «tillot» meg selv og ikke skulle noe. Jeg var dårlig og hadde rolig fart og tilstedeværelse i alt jeg gjorde, uten dårlig samvittighet for alt jeg burde ha gjort. 

Da blir neste øvelse å nyte en fridag, frisk og uten indre stress og dårlig samvittighet. 🙏

Å være god med meg selv, det var deilig 🙏




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar