Søk i denne bloggen

tirsdag 13. april 2021

Coronadays (11) små hverdagsgleder.

Mars ble april, og en sur og kald vår klorer seg fast. Grus og søle trekkes stadig inn i huset. Det vaskes og støvsuges HVER dag. 

Før har 2. etasje kun vært forbeholdt katten, nå har Pippi the Chihuahua innbilt svangerskap og da er hun som en magnet på meg. Skal man få sove da, er det bare å ta hun med i senga. 🙄. Hun piper og slikker, og drar jeg avgårde kan hun finne på å dra å lete etter meg. (Hun kan komme ut av katteluka) Valpen har sovet oppe, men sover nå i bur i gangen. Ikke for det hun KAN sove løs også, men veldig greit å ha hunder som kan ligge i bur. Hun går inn på egenhånd etter siste lufting. 


Nå var det ikke dette jeg skulke skrive om, men om de små tingene som kan gjøre meg glad i hverdagen. Dyra er jo en stor glede hver og en av de, og de fyller hjertet mitt med takknemlighet og glede, men de får komme i en egen post. 



Solcellelys. Et sikkert vårtegn er når lampene mine begynner å lyse igjen. ❤️



Jeg har hjerter, kupler, pærer og lamper. Jeg synes det er så fint.  Jeg blir så glad av disse små lysene som begynner å skinne når mørket kommer. Kvaliteten har vært overraskende god, selv om det meste er kjøpt på billigkjeder som Clas Ohloson, Nille ol. 



Blomster er flott. Jeg har absolutt ikke grønne fingre, men nå har jeg klart å holde liv i en orkidé siden bursdagen min, og noen stemorsblomster til 30kr for 10 stk, får vi håpe rekker å gi litt glede. 

Å ha det hyggelig rundt seg, gir en bedre følelse inne i kroppen også. 

Andre småting som gjør meg glad er isbiter. Isbiter er liksom litt luksus. Å drikke isvann, eller is-saft, gjør hverdagen LITT bedre 

Pukka-te er også en favoritt, selv om tesesongen snart er forbi. Er du glad i te, er det absolutt en te man kan anbefale. 


Telys og kubbelys gjør noe ekstra med kveldskosen og er en selvskreven favoritt i hverdagens små luksus. 

Små ting i hverdagen kan påvirke humøret. Nye puter og gardiner, god mat, musikk med gode minner, ja og gamle bilder. 

I disse dager er det vanskelig å se frem til noe konkret, derfor er det en god øvelse å leve nå.
Ja og mimre. Det skal være så riktig å leve «nå». Jo da, jeg ser biten med å være til stede, kjenne på opplevelser og følelser. Det eneste vi alle har er nået. 

Likevel savner jeg driven. Fordi det er noe man skal. Om det er en bursdag, et bryllup eller en annen fest, så tenker man på klær, sminke, gaver og drikke. 
Ferieturer øker motivasjonen for å trene og spise sunt. Man vet når man skal dra og det er «deadline». 
Stevner har vært en stor del av livet vårt. Nå har det meste vært avlyst. Både EM og Youth World Cup røk og i år er det BÅDE Corona på folk og herpes på hest som herjer i Europa. Stevner gir motivasjon til å trene, planlegge og finne frem, og evt skaffe nytt utstyr. 

Både shopping og treningssentere har vært stengt. Begge deler øker nivået av forskjellige lykkehormoner hos folk. Mange får ikke det samme «kicket» av netthandling og å løpe alene i skogen. Kombiner det med isolasjon, frykt og dårlig råd, og hverdagen til enkelte kan bli rimelig mørk. 

Så da er det disse små hverdagsstundene som KAN gjøre livet litt lysere og hyggeligere. 

Jeg følte meg som verdens heldigste jente fra ca 2011-2015. Jeg følte at jeg hadde alt jeg kunne ønske meg. 

Jeg er ikke så langt fra det nå heller. Den største forskjellen er en stor grad av usikkerhet i verden rundt oss. Det å kunne planlegge og glede seg er noe som har gitt meg utrolig mye lykke i livet mitt til nå. Det rundt meg er jeg takknemlig og glad for. Jeg ER heldig. 
I tiden vi lever i nå, må vi stoppe opp og se hvor heldige de fleste av oss er. Vi som har jobb, venner og familie vi kan treffe er ufattelig privilegerte. Likevel er det mange som med god grunn sliter med motivasjon og humør. Mitt beste råd er å prøve å holde ut. Fokuser på det som kan gjøre deg bevist på at ting er utenfor din kontroll. Situasjonen er som den er. 

Så får LED-lys og kubbelys, god mat og fin musikk krydre hverdagen så best den kan. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar