Søk i denne bloggen

fredag 20. mai 2022

Migrene og omega 3.

 Jeg har akupunkturutdannelse, og man kan tro eller ikke tro, men jeg tror jeg lærte mye nyttig om hvordan hele kroppen fungerer, og påvirkes av alt som skjer. Er det en ubalanse ett sted, vil den påvirke noe et annet sted. Det jeg husker læreren maste mye om var hvordan ting var på cellenivå. Det blir jo fort litt abstrakt for de fleste, men poenget er at hvis ikke cellene er friske eller har det de trenger om det er oksygen eller vitaminer, så fungerer de ikke som de skal. 

Celler skal f.eks ha en variasjon av mettet, umettet og flerumettet fett. I dagens samfunn frykter vi kanskje mettet fett i for stor grad, og det er heller ikke sunt. Både hjertet og hjernen trenger mettet fett for å fungere optimalt. Nå klarer stort sett kroppen og lage dette selv, men har sett flere tilfeller der det faktisk er FOR LITE mettet fett i kroppen. Omega 3 og 6 må tilføres.

Nå er det denne ubalansen som faktisk de aller fleste går rundt med som kan føre til redusert helse. 

Migrene er det flere 100.000 som sliter med i Norge, og som kroniker selv tror jeg absolutt ikke at litt omega 3 fikser migrenen til alle disse. 
Personlig har jeg prøvd det meste, både alternativt og medisinsk. MEN; jeg er faktisk mye bedre etter at jeg begynte på Omega 3. Kroniske betennelser i kroppen fordi jeg er så skjevt fordelt hjelper ikke. 

Min migrene er veldig hormonell, men igjen alt påvirker alt, også hormonene våre. 

Imidlertid kan betennelse også være forårsaket av andre faktorer, som kan øke prostaglandiner og føre til smertefulle menstruasjoner. Eksempel på det kan være et dårlig kosthold som inneholder for mye Omega 6. 

Mennesker trenger Omega 6 (det er en essensiell fettsyre); men det må være i balanse i forhold til Omega 3.

Når forholdet mellom omega 3 og omega 6 er i ubalanse, kan det oppstå en kronisk betennelse og forhøyede prostaglandiner. 

Selv har jeg ofte ekstrem hodepine rundt mens, og det kan jo forklare den forbedringen jeg nå merker. 
Uansett så får du ikke DÅRLIGERE helse av å optimalisere omega3/6 balansen i kroppen. 

Gi det et forsøk, ta en test! 
henriette.brustad@gmail.com


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar