Søk i denne bloggen

tirsdag 12. november 2019

Høst mat og hverdag 8. Biffsalat

Leste at Merkur var retrograd, for den som kan noe om astrologi så skal det nett at ting gjerne går litt på «tverke» og bakover. Jommen sa jeg smør. Det har vært noen trå uker. Det har lugget jevnt, og jeg har drømt meg til Thailand mer en EN gang. 

Hesten har hatt forstoppelse. Fullt opplegg med drypp, parafin og tett oppfølging av dyrlegen. Fantastisk oppfølging faktisk. Hesten ser tilsynelatende frisk ut. 






Dette skjedde forøvrig på bursdagen til datteren min, så det var ikke så stas når alt fokus var i stallen med syk hest. 

Den årlige snøen har kommet til Østlandet og et vanvittig kaos oppsto som vanlig. Jeg var super heldig. Hadde piggdekk på bilen, skiftet uten at jeg løftet en finger. Det var det dessverre mange som ikke hadde, så Bærum har praktisk talt stått stille to snødager. 

Den andre hesten har også vært ute av drift... halt, fant ut at det var en skikkelig knusing. Nei da, så da har det vært mer stell en ridning i det siste får man si. 

Snø betyr også brøyting... jeg bor på landet, og har solgt supertraktoren. Den gamle Forden fikset det første snøfallet, så får vi håpe den klarer jobben resten av vinteren også. Av «kjedelige» ting å bruke penger på så er vel kjetting til traktoren en av de 🤣.

Den nye hunden, kaninen, katten og de 3 andre hundene fortjener et helt eget innlegg. Men det er overraskende koselig med disse dyra i stua. 


Vel mat var det...  det har kommet ribbe i butikken og det er farlig godt. Det ble ribbe med sprø svor på lørdag. 
Glemte bilder. Vi spiste med ovnsteke grønnsaker og kokt potet (sjelden hos oss) det var deilig. 

Det ble også tid til litt god gammeldags brettspill. 

Jeg slår et slag for enkle og hyggelige aktiviteter. Det er mine spill fra barndommen som blir tørket støv av. 

Gåsespillet, Den forsvunne diamant og Hit The hat, er fortsatt like morsomme. 

Så var det å ta «hverdagen « tilbake. Jeg har alltid vært ganske effektiv og fått gjort mye. Energi, tiltak, motivasjon jeg vet ikke hva har vært litt på sparebluss de siste årene. Mest «må» og lite «vil» når det har kommet til mine aktiviteter. 

Men, pakkekalenderen til familiens yngste er i boks, og de første pepperkakene er bakt. Jeg har kjøpt gaver til flere venninner, og jeg holder jo på å rydde kontinuerlig. 



Jeg har svømt flere tirsdager på rad, og nå ridd to dager etter hverandre og byttet dekken, mellomforet, og vasket alle beinbelegg. 

Sånne usynlige oppgaver som gir ro i sjela. Halloween er pakket bort, og adventsduker og stjerner ligger og venter til den siste helgen i November. 

I dag har jeg kjørt barn på skole, handlet basisvarer på Cubus til 40%, svømt, vært hos fysioterapeut, kjøpt vintersko til sønnen (dyrt), ridd, byttet hester inn og ut, funnet dekken og foret de. Det sludder og er et skikkelig møkkavær. Har ryddet mere inne, og lagde en lett biffsalat til middag. Ungene fikk potetstappe til. 

Så tok ungene å renset kaninbur og gikk med pappen mens jeg ryddet og gjorde klart til pepperkakebaking. 
Da det var gjort, kjørte vi den ene hesten en tur med ungene hengende etter på akebrett. 
Så var det møkking og kosemos med en hest til, før det fortsatte med et krafttak på et av barnerommene oppe. 

Det er sånne dager jeg liker! De dagene jeg føler at ting blir gjort og energien og motivasjonen er tilstedet. 

November er erfaringsmessig en trå måte for denne familien. Nå skal vi bruke den til å preppe til fine Desember. 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar