Søk i denne bloggen

søndag 5. februar 2017

Steketermometer, og nydelig middag.




En enkel liten dings kan gjøre deg til en stjerne på kjøkkenet. Forrige uke var det bogstek av svin som ble helt magisk. Denne gangen indrefilet av hjort. 

Jeg skulle ha noen jenter på middag. Vi ble 7 totalt, og dette skulle jeg ordne alene. Jeg ville jo bare servert pizza, sa Aurora, men jeg ville servere noe av det beste jeg vet. Hjort har jeg ikke spist så mye, men tilbehøret ble ovnsstekte grønnsaker, brokkoli, vårløk, rødløk og søtpotet. Jeg lagde søtpotet chips også. Blomkålstappe og rødvinsaus. 

Til forrett ble det honningmelon og skinke og dessert ble det Berit Nordstrand sin sjokolademousse kake. Den ble servert med vaniljekrem, bringebær og jordbær. 

Jeg har ikke et eneste bilde, men det er tipp topp. Mobilen ble ikke rørt på hele kvelden. Jeg hadde logget av, for å logge på jentene, maten og proseccoen. 

Steketermometeret piper når det når ønsket temperatur. Hjorten satte jeg på 55 grader, og lot den hvile. Det var så mørt og godt atte. 
Det ble ekstremt fort ferdig, så dette hadde gått galt uten den lille snedige dingsen. 

Til 7 personer: 
2 blomkålhoder og 2-3 dl fløte 
1-2 brokkoli, 1vårløk, 1rødløk og 1søtpotet. 
1søtpotet til chips 
Sausen besto av 2-3 fond terninger og et par dl med rødvin. 

Kjøtt, masse. Men vi spiste litt mer en én indrefilet. Nå var vi bare jenter, så jeg ville satset på 2 i et selskap på 8 personer, kvinner og menn. 

Vaniljekremen: 
2 eggeplommer, 1/2 Ts vaniljepulver, og 1/2 dl fløte. Dette er opprinnelig en lavkarbo oppskrift med sukrin, men jeg byttet ut det med 4 ss rårrørs-sukker. Når blandingen har kokt seg tykk, rører man inn 50 g smør. 

2dl pisket kremfløte til å blande det med. 


En næringsbombe av et måltid. Har ikke vært sulten eller fysen dagen derpå. 
Selv om dette er kraftkost så tror jeg det påvirker kroppen på lang sikt. Den får det den trenger. Da maser den mindre etter annen mat, og man slipper mellommåltider og svingende blodsukker. 

Så det er mulig å spise sunt og godt, og så heldig jeg er som synes denne sunne maten er det beste jeg får. Da er det jo null problem å ha det som en varig livsstil. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar