Søk i denne bloggen

torsdag 16. februar 2017

Fremsnakking

Denne bloggen skal inneholde mest "proffe" og faglige ting. Likevel er det ting som jeg føler likevel kan få sin plass her innimellom. 

Mellommenneskelige relasjoner. Hvor mye ubehag, uvennskap og unyttig bruk av tid og energi har det blitt opp igjennom tidene pga sladder? 

Mennesker elsker å snakke med og om hverandre. Det negative er morsommere å dele, tydeligvis. 

Det kommer sjelden noe godt ut av det. Hva ER det vi ønsker å oppnå? 

Å dele informasjon på vegne av andre skal man være restriktiv med. Uansett om det er positivt eller negativt. Positive nyheter bør man jo få dele selv, negative også. Så kan man selvfølgelig få hjelp til begge deler om man ønske det. For noen ganger vil man spre ting. 

Da jeg mistet Ida -Marie ville jeg at ALLE skulle vite det, så jeg slapp å få spørsmål om når terminen var ol. Jeg orket ikke fortelle det, jeg orket ikke spørsmål. Da var det helt greit at andre delte på mine vegne, så jeg slapp selv. 

Andre ting er det jo greit at andre får vite, det er ikke alt som trenger å være hemmelig. Mister man noen, så utløser det jo sympati, om folk vet om sorgen din. Det kan være positivt. 

Så hender det jo man skaffer seg ting, som bil, hest eller et klesplagg. Ikke alltid man vil flashe det, og vil holde det litt for seg selv helt til man kan si" den der, den har jeg hatt leeeeenge". Da er det topp, om det ikke spres av andre " du nå har dem kjøpt seg DEN bilen, hva skal de med den?"  Osv. 


Sladder kan være ondsinnet, løgnaktig, og lite nyttig til annet en å ville lage kvalm, fremheve seg selv eller, være kjip med noen. 

Sladder kan være rent tidsfordriv uten onde hensikter også. Spesielt med en positiv tone. Påpek folks dyktighet, standhaftiget, prøve å ALLTID si noe bra om de du snakker om. 

Så er det jo troen og bekymringen over at folk snakker stygt om deg når du ikke er til stedet. Mange kan bli vel paranoide. Kommer det noe godt ut av det? 

Er de vennene dine? Tror du de vil deg vondt? Neppe, for i de fleste tilfeller er baksnakking mer en dårlig vane en en hensikt med onde intensjoner. 

Likevel, kan vi se denne videoen og prøve å ta budskapet til oss. 
Uansett hva som foregår i livet ellers, trening, mat, diagnoser ol, så blir verden og hverdagen bedre om vi prøver å skape harmoni og glede. Det hjelper på det meste. Start med deg selv. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar