Søk i denne bloggen

fredag 8. april 2022

Omega 3 ADHD+Dopamin

Jeg sitter på foredrag på VG3. Her kommer man inn på dopamin. Dopamin er direkte knyttet til energi og motivasjon. Hvor mange kjenner du ikke som ikke har motivasjon og er slitne? 

Foredragsholderen fortalte om et forsøk på mus. Det første gikk ut på at musene fikk direkte stimuli av dopaminproduksjonen ved å trykke på en bryter. Musene trykket på bryteren til armen deres brakk. De fikk enorm energi og motivasjon/godfølelse. 

Forsøk 2, der hadde de blokkert dopaminet i hjernen. De la mat bak en vegg. Musene måtte bare gå rundt veggen, men de hadde ingen motivasjon eller energi og lå heller å døde. 

De første notatene jeg tok, mens jeg også tenkte. Hvordan øke produksjonen? Siden omega 3 er mitt nerde-teama om dagen så fant jeg mye interessant om dette temaet.


Dette er tørr forskning, men er innom flere områder der omega 3 har positiv effekt. Nevner parkinson? ADHD, shizofreni, depressjon, mm. 





Dette er sååå spennende og med tanke på at Norges befolkning har et snitt på 12:1 i omega 6/3 balanse med omega 6 i overkant, så er det mye å hente ved å få opp omega 3 nivået til folk. 

Cellene dine må være friske for at resten skal fungere. 
(Mitt resultat var 18:1) 

Vel la meg ta ADHD først:

Forskere tror omega 3 kan ha positiv effekt på folk med ADHD. Det finnes en del forsking med varierende resultater. 


De er nå i gang med et større forskningsprosjekt i Norge :

Noen har allerede funnet ut at det kan ha en positiv effekt: 

Så over til Dopaminet og ADHD


Så Dopaminet er viktig for mye, og det i seg selv gjør at ingenting er optimalt om nivået er lavt. 





Les hele her:

Linker:




Så konklusjonen min er, Dopamin er drivkraften din, den hjelper deg å lære, gir deg motivasjon og energi. Er nivået lavt, så hjelp det opp! 

Omega 3 er alfa omega for å få dette systemet til å fungere. 

Ta kontakt så kan jeg hjelpe deg og teste ditt nivå og sette deg i gang med omega 3 med topp kvalitet. 

henriette.brustad@gmail.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar