Søk i denne bloggen

fredag 24. januar 2020

Magesår hos hest

Vi frekventerer mye hestefolk og under et juleselskap kom jeg i kontakt med en som hadde hest med magesår. Tip top konkurranse hest. Reiner. Hesten ble tynn, og dårlig og falt ut av trening og form. Magesår er veldig vanlig på hest, og spesielt konkurransehester. Jeg har kjent flere som har hatt hest med magesår opp igjennom. De hestene jeg har vært med å trene eller har hatt kontakt med har ikke hatt det så langt meg bekjent. Det er litt rart med tanke på at jeg hadde tilhold på en stall med flere travere og spranghester på toppnivå. 

Jeg har landbruksutdannelse, og kom opp i husdyras fordøyelsessystem. Hest og høne, var temaene jeg trakk etter å ha forklart forskjellen på ku, gris, hest og høne. 
Jeg fikk 6 på den eksamen, så jeg KAN også en del om fordøyelsessystemet til hest. 

Hester produserer magesyre 24 timer i døgnet. De er skapt for å spise (grovfor) hele døgnet. Alle gangarter utenom skritt «skvulper» magesyra oppover når hesten trener. 
Å gi hesten høy før trening har flere blitt bevist på å gjøre. 
Stress er også en faktor. Det er en grunn til at konkurransehester er overrepressentert. De trener hardt, skritter lite og får ofte (unødvendig) mye kraftfôr.

En hest som har begynt å tappe vekt pga magesår bør etter min mening ta det med ro!
Fjern «stresset» altså skritt hesten din på tur i noen uker, helst 3-4. Da holder du magesyren det den skal være og forhindrer ny irritasjon. 

Sørg for mest mulig utegang. Hester som går mye ute har mindre magesår en de som står mye inne 

Fri tilgang av grovfor. 
Legger hesten din lett på seg, bruk finmasket høynett
Når hesten spiser grovfor, vil den produsere dobbelt så mye spytt som når den spiser kraftfôr. 
Dette er et av de viktigste tiltakene du gjør, samtidig som du reduserer kraftfôret til det minimale. 
Bruk alfalfa og fett for å kompensere så langt det går. Styr unna stivelsesholdig for som bygg og havre. 

Fiber er viktig, så det JEG ville gjort var å gi hesten Betfiber med olje, alfalfa eller luserne og fri tilgang på høy og halm. Jeg ville kun skrittet den i 3 uker for å få fortgang i tilfriskningsprosessen. 
Det kan være hensiktsmessig og greit med medisiner i kortere perioder, men gjør man ikke noe med årsaken så kommer magesåret raskt tilbake. 

Så minst mulig kraftfôr, mest mulig tyggetid med grovfor, og mye skritt som en del av treningen. Gamle kara sa om kaldblodstravere at «man kunne ikke skritte en kaldblods nok». Jeg har skrittet mange hester i god form jeg. Både i reining, sprang og trav har jeg hatt hester i topp form der hovedandelen av treningen har foregått i nettopp skritt. Det reduserer også skaderisiko og stresset på hesten generelt. 
Magesyren holdes også «på plass». 

Hesten jeg hørte om i jula har det fint nå. Han ble satt på medisiner, fikk fri og går nå hovedsaklig på høy. Kraftfôret er kraftig redusert. Han er i gang med trening og forhåpentligvis i gang til sesongen igjen. 

Hvorfor «våre» treningshester ikke fikk magesår på 90-tallet tror jeg rett og slett var fordi vi gjorde som rådene sa. Uten å direkte tenke på magesår. Traverne fikk 4-6 liter kraftfôr fordelt på 3 måltider. Og maks 2 liter havre om dagen. De gikk masse ute, og ble trent mye i skritt. Traverne gikk kanefart hele vinteren, og vi klatret og red mye i skogen eller med tung «trøndervogn» om sommeren. 
Spranghestene ble skrittet mye på tur. De gikk i bakker og på klatreruter og var i knallform når sesongen startet. De fikk mindre kraftfôr en kald og varmblodsene våre, enda de gjerne var større. 
De hadde også mer eller mindre fri 2-3 mnd om vinteren. Det eneste som reduserte seg da var kondisjonen. Musklene holdt seg, sikkert fordi de gikk mye ute og fikk kraftfôr. 

På de stallene jeg har vært i i Danmark og Belgia så har luserne vært deres «kraftfôr» Er det et litt norsk fenomen og overfore spesielt løpshester med kraftfôr? 

Vel det er altså håp, men det må endringer til: 

Korn/stivelse er ikke bra for noen andre en mus og fugler. Det er ikke naturlig og sunt for hverken hunder, hester eller folk. 


Hvis man ser bort i fra all forskning, men tenker evolusjon og biokjemi. Hva er de forskjellige dyrene skapt til å spise? Korn har bare vært en del av dietten til mennesker og dyr de siste 10.000 år. Menneske har eksistert i over 2 mil år. 

Prosessert mat er ikke bra for NOEN!

Så la hesten spise gress/høy
Hunden kjøtt 
Og mennesket kjøtt, frukt og grønnsaker. 

Hesten har viktige enzymer i spyttet som hjelper på fordøyelsen og spyttet øker med inntak av grovfor, Hunder har kort tarm og sterk magesyre. De moderne hundene har nå diabetes, stoffskifteproblener og kreft min teori. Tørrfôr. Med liten andel kjøtt og mye korn. 

Min favoritt er VOM (har MANGE anekdoter på hunder som har blitt symptomfrie fra epilepsi, eksem, kloproblemer og magetrøbbel på Vom. )
Tørrfôr uten korn og med høyt kjøttinnhold er en god nummer to. 

Folk er også friskere på «hel» mat med et minimalt inntak av stivelse og sukker. Vi har flere hormoner for å hjelpe oss å øke blodsukkeret men bare et for å senke det! 

Så basicly mest mulig «back to nature»

I vill tilstand går hesten 95% av tiden mens den spiser gress! 

Ved å REDUSSERE inntaket av kraftfôr og intensiteten på trening vil hesten din mest sansynlig legge på seg, og komme i bedre form, enn om du fortsetter som før. 


















http://forushesteklinikk.no/magesar-hos-hest/



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar