Søk i denne bloggen

torsdag 15. juni 2023

Jernmangel.

Jeg har hetrocygot hemakromatose som gjør at jeg lagrer jern, men hadde jeg hatt homocygot ville det i flere tilfeller vært hensiktsmessig og tappe blod for å unngå for mye jern. 
I oktober da jeg var gravid lå jeg «for høyt». Nå veldig lavt. Vanligvis popper jernlagrene mine raskt opp igjen, men 1 da spiser jeg rødt kjøtt hver dag, mur grønne grønnsaker og jeg ammer ikke. Jeg tenkte ikke helt over det nå. 
Med et blodtap på 2,2 liter og ikke overføring av fullblod, så ble det litt skrantent. Jeg har hjerteklapp og litt sånn «hive etter pusten» følelse og i det siste blitt usannsynlig trøtt. 
Men svaret var «enkelt». Er må det tilskudd til. 









Da jeg var gravid ble jeg anbefalt å ta tilskudd fordi alle gravide mangler jern. Jeg hadde jo for mye. Blodprosenten var tilfredsstillende da jeg dro fra sykehuset og har steget. Men lagrene har gått helt i kjelleren. Jeg er trøtt og småsulten. Tipper det er kroppens måte å kompensere for lite energi. Søvn og mat, men det er jo ikke det jeg trenger. 

8-10 uker tar det å få opp lagrene. Så her er det bare å komme i gang. 

Som jeg sier, gi kroppen din det den trenger! Test nivåene dine😉. Omega 3 også, men det gjør ikke fastlegen din. 

Vil du ikke være ditt beste jeg? Med mer energi og overskudd. Mindre smerter allergi , angst og depresjon om dette kommer av næringsbrister? 

Nå blir det tilskudd og mer rødt kjøtt. Sitrus (c-vit) er ikke alltid en vinner når man ammer så kjører på med vitamin c også 💪🏻😎🍇. 

Nyt sommeren. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar