Søk i denne bloggen

søndag 31. juli 2022

Migrene og omega 3

Jeg ligger «rett ut med migrene» eller det er ikke sant. Synsforstyrrelsene er over, pillene begynner å virke. 
Jeg har fortatt migrene. 🙄
I dag vet jeg ikke hvorfor… ekstremt lavtrykk? 

Jeg tror ingen blir kvitt migrenen sin ved å ta omega 3,  men er du i ubalanse kan det gjøre deg mer sårbar og øke frekvensen for hodepine og migrene. Migrene har mange årsaker og kan trigges av forskjellige ting. Lite søvn, stress, enkelte matvarer (histaminrike) hormoner (mens, eggløsning) lavtrykk, og lav sol mellom trærne. 

Jeg har slitt med migrene siden jeg var 15. Alt fra over 20 dager pr mnd til 2. sjelden 2. 
Migrenemedisiner, kiropraktor (har hatt nakkeskade og prolaps) smerteklinikken har testet alt fra lykkepiller, hypnose mm. 

Det er flere ting som har fungert bedre en andre ting:

Redusert arbeidstid. Jobb trigger ofte hodepine. Selv om jeg har likt hver eneste jobb jeg har hatt har det ofte trigget anfall så en dag på jobb førte til en dag hjemme. Ved å jobbe redusert gikk jeg fra ørten sykedager i året, til nesten null. 

Hormonspiral eller minipiller! Absolutt tydelig mindre hodepine. Færre dager. P-piller (østrogen) kraftig trigger. Funker IKKE. 

Allergimedisin. Jeg oppdaget en sommer at jeg ikke hadde hatt vondt i hodet på 30 dager. Aldri skjedd før. Men jeg gikk på gammel type antihistamin og det var fint vær. Histaminer kan gi hodepine. Både fra mat og allergi generelt. ANTI histaminer kan reduserer anfall som skyldes matrelatert hodepine. 


Jeg hadde 55 dager av 90 med migrene da jeg var på smerteklinikken. Å gå jevnt på smertestillende fjernet flere dager med hodepine hver måned. 

Forebyggende migrenemedisiner og akuttmedisin mot migrene fungerer dårlig. 

Nå har jeg faktisk knapt brukt hverken smertestillende eller allergimedisin i sommer. Veldig uvant og rart. 
Det jeg derimot har brukt er omega 3. Jeg tror kroppen min med så mye overskudd av omega 6 (18:1) har gitt meg mye mer vondt en hva som er «nødvendig». Mye mer allergisymptomer som jeg slapp veldig billig unna i år. 


Igjen så tror jeg ikke omega 3 er «medisin» mot migrene, men det er «medisin» for å få kroppen mer i balanse. Det igjen kan føre til helsefordeler 🌟🥰







Å redusere inntaket av omega 6 og tilføre omega 3 opplevde mange en forbedring:



Så sørg for at kroppen har de vitaminer, mineraler og fettstoffer den trenger for å fungere optimalt. Jeg spiser ikke sjømat og er helt nødt til å ta en rekke tilskudd jeg ikke klarer å dekke med et «vanlig sunt kosthold». 

Gir du det kroppen din trenger for å fungere optimalt? 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar