Søk i denne bloggen

mandag 6. juni 2022

Utenlandstur, Riga!

 Etter nesten 3 år i landet, var det nydelig å komme seg av gårde! Fant en super billig tur på restplass, t/r med fly og 2 netter på hotell for under 900kr pr person. 

Jeg har vært ekstremt bortskjemt med å fly SAS, i veldig mange år, men skal man reise i disse dager blir det billigturer. Hadde jo ikke akkurat store forventinger til flyene, eller flyturen, og med latent reiseskrekk, så hjelper det ikke akkurat på.. MEN, det gikk over all forventing! 

Supre flytider, helt nye fly, og knall sitteplasser både tur og retur. 






Jeg hadde betalt ekstra for 10 kg "håndbagasje" og med en veske i tillegg holdt det i massevis på en helgetur. Jeg hadde 6 kg i kofferten, og en håndveske med PC, bok og sminke. Jeg planlegger klærne nøye og velger EN farge. Typ svart eller blå som basis. Denne gangen blå. Da passer "alt" fra jakke til sko sammen. 




Flyturen på litt over en time gikk strålende. Vi gadd ikke betale for å sitte sammen, og brukte heller de pengene på en liten flaske prosecco.

Vel fremme tok vi vanlig buss. Vi hadde jo ikke dårlig tid, og får oppleve byen på en annen måte. Vi måtte gå sånn 20 minutter fra bussen, men det fikk fint. 

Hotellet var 4 stjernes og rent og fint. Minibar og badekar. Det ble en tidlig kveld den fredagen. Jeg har vært utrolig sliten i det siste. Det er intenst mot skoleslutt, og med hunder, hester og kopplam blir det aldri helt "fri".



199kr  ink kaffe og 2 pakker pølse  

Sov minst 12 timer den natten, og var klar for å gjøre Riga på lørdagen. Vi gikk tilsammen 18.000 skritt og fikk sett gamlebyen, kjørt båt med guiding på kanalen, og spiste mat på en veldig ok restaurant. Vi sov jaggu litt på dagen også. 





Energien på byen og folkene som bodde der var veldig rolig. Ikke som New York der folk jager avsted, men mer i "nuet". Jeg må jo da gire ned et par hakk for ikke å være helt i utakt med omgivelsene. Det vr også veldig lite folk over alt. Jeg lurer fortsatt på hvor alle var...men det var jo bare deilig for oss. 




Søndagen gikk vi mye da også, 13000 skritt, drakk prosecco til lunsj, handlet litt småtteri, døste litt i parken, fikk gode 3 timer på flyplassen da flyet var en halvtime forsinket og det  gikk ganske mye raskere å ta taxi til flyplassen, kontra det å kjøre buss. 

Frister til gjentakelse... alt var litt nytt. Første gang jeg drar på tur med en annen mann en eksmannen på 20 år.... funket fint det :-)

Slike helgeturer slapper jeg helt av. Man snakker om at menn har en "nothing box" i hjernen...  det nærmeste jeg kommer noe slikt er på tur som dette. 

Det eneste er at jeg føler at jeg la på meg 5 kg på den turen, men det får gå, er så lenge mellom hver gang. Det blir cider med sukker, brød, is, og creme brûlet. 




Så i dag har jeg spist stekt brokkoli, løk og pepperbiff og spist to epler med kanel. Er ikke sulten eller å fysen så håper jeg drar det fort av igjen. 

Bare å spane på neste tur, ingen munnbind, ingen coronapass, akkurat som det skal være i en "normal" verden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar