Søk i denne bloggen

fredag 12. januar 2018

Me too?

Me too er en kampanje for å sette fokus på seksuell-trakassering/voldtekt med mere. 
Et viktig tema som absolutt bør belyses. 
Mediene er oversvømt med hovedsakelig menn i maktposisjoner som har blitt og blir rapportert for trakassering. 

Jeg er litt ambivalent til hele opplegget. 
«Alle» har jo blitt seksuelt trakassert. 
Hva med meg var jeg forskånet? 

Jeg brukte faktisk noen uker på å komme på at eldre menn i «maktposisjon» også har klådd og tafset på meg. Kommet med komplimenter man kan kategorisere som upassende fra gifte menn i en høyere possisjon på en tidligere arbeidsplass. 

Nå vet jeg ikke om trakassering må foregå over tid, men mange av episodene viser til enkelthendelser. 

Skulle disse hendelsene mine vært «varslet»? 

Nå takket jeg nei, og kom meg uskadet ut av situasjonene. Avskrev de som ubehagelige livserfaringer og gikk videre. 

Så kommer jeg til å tenke på all flirtingen og komplimentene fra folk man har satt pris på. 

Småflirting og hyggelig tone av medarbeidere/sjefer ol som bare har ført til en hyggelig tone. Kanskje litt kødd om sex, men som aldri har utviklet seg til noe mer eller blitt ubehagelig. 

Hvor går grensen, og hva er forskjellen? 

Uønsket er vel ordet. Uønsket seksuell oppmerksomhet. 

Hvordan kan man i bestefall vite om det er uønsket før man prøver seg? 

Skal vi vennlig flirting og komplimenter til livs? 

Hensikten eller motivet har også noe å si. 

Hvis statusen blir brukt bevist til å skaffe seg tilgang til «mus» der motparten håper på noe mer en bare litt sengeyoga, så blir det i større grad et missbruk. 

Om lovnader eller håp om jobb, høyere stilling eller et forhold er motivet til å la seg forføre, så blir alt annerledes når forføreren kun er ute etter en flyktig flirt. 

Da er det jo et missbruk. 

Hva med oss jenter? Skal vi kanskje ikke ta oss selv så høytidelig å slutte å gi menn den muligheten til lett tilgang om vi ikke har avklart om dette er et flyktig spennende møte, eller ønske om noe mer. 

Vi må jo ikke gå så langt at menn ikke tør å legge en hånd på en skulder, gi en klem eller småflirte og gi komplimenter? Eller? 

Hva er det de fleste elsker? Positiv oppmerksomhet. 
For å finne ut om det er ok eller ei så må de jo «prøve seg».  
Mye handler om ren skjær hyggelig kontakt også. Kanskje ikke alle har sex som motiv. 

Det er jo uttalige historier der mannen eller damen virker uinteressert men som ender opp i et forhold fordi de har blitt sjarmert i senk. 

Nå er det mye voksne menn i media om dagen, så vi kan ikke skylde på den yngre generasjon selv om jeg med gru ser på hvordan synet på sex er i dag. Det er noe man «gjør» på lik linje med å drikke av samme falske eller dra på kino. 
Gjerne dokumentert på film, distribuert på Snap. 

Trakasserende russesanger som dundrer ut med respektløse handlinger og et jentesyn man kan bli kvalm av. 

Det merkelige er at den generasjonen IKKE føler seg trakassert. De kan klås på, sjenkes og bli redusert til et sexobjekt uten at de føler det ille. 



Generasjon «krenket» møter generasjon «alle skal få»

Uønsket oppmerksomhet, tafsing og annen upassende seksuelltladet adferd er ikke greit. 

Me too er for de som har fått kjenne ubehaget på kroppen, de som har blitt krenket, og misbrukt. 

Ikke de som har møtt en litt sleivete eldre gris som har prøvd seg og fått nei. 

Etter min mening da. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar