Søk i denne bloggen

lørdag 22. oktober 2016

Migrene.

Etter å ha ligget rett ut med migrene og oppkast, følte jeg igjen for å skrive om denne lidelsen. 


Hva migrene er kan du lese litt om her: 
Norsk: 



Engelsk: 

Jeg har forskjellige typer. Jeg kan få aura, og ligge et par timer, ja til og med gjøre no i gå sakte aksjon, sterkt medisinert. Den varianten jeg hadde sist er sterkt invalidiserende. Jeg har 10 i smerte, kaster opp, gråter, og orker absolutt ingen ting annet en å prøve å overleve. 



http://tidsskriftet.no/2011/08/personlige-opplevelser/migrene-og-vanlig-kostholdsradgivning


I denne fra God Morgen Norge dukker hvetemel opp som en av synderen. Merkelig at når man selv tror blodsukkeret kan være en årsak, at man ikke gir råd som i linken over. Fet mat, med protein holder blodsukkeret fint lenge. Du slipper svingninger. Du slipper å spise 5 ganger om dagen. 


Migrene er komplekst. I bestefall kan man redusere anfallene, men sliter du med hormonellmigrene er det som regel lite å gjøre så lenge man er fruktbar. Da jeg var gravid ned Aurora hadde jeg mye hodepine og migrene. Spesielt i starten og på slutten. Med Dennis hadde jeg merkbart mindre vondt i hodet. 
For meg er progesteron, eller den syntetiske varianten man finner i minipiller og hormonspiral en god hjelp. De fleste jeg kjenner blir merkbart dårligere av "vanlige" P-piller. 

Blinkende lys, lavtrykk, stress, og enkelte matvarer er triggere. 
For min del er de fleste rødviner no-go. 
De jeg tåler best er de gamle gode grand reserva vinene fra Rioja. Prosecco går greit, men her er det også forskjell. 
Mye tomat, salt mat og pizza med hvetemel kan trigge. Ja vafler også laget med hvetemel har trigget et migrene anfall mer en en gang. 

Tilskudd har også positiv effekt. Både magnesium og B-vitamin har vist ser å ha positiv virkning. Langt i fra løsningen eller quickfix. Det er sjelden (eller aldri) svaret ligger i litt lave magnesiumnivåer. At det kan hjelpe? Mulig, verdt et forsøk. 

Her kan du lese om B2 og migrene. Har ikke prøvd dette selv, men skal nå kjøpe meg dette og spise 400 mg om dagen. 


Magnesium er en kjent klassiker, skal også testes i doser på 400 mg 


Jeg har diagnosen kronisk migrene, dvs at du har hodepine/migrene 15 av 30 dager. Etter at jeg har operert ryggen har jeg blitt mye bedre. Ved å unngå triggere, som hvetemel, planteoljer og "dårlige" rødviner er antall anfall, kraftig redusert. Så ille som jeg hadde nå skjer maks 3-4 ganger i året, men sengeliggende med hodepine er jeg et varierende antal dager hver måned. Dog ikke hele dager, så det synes ikke så godt for omverdenen. Jeg reagerer veldig på lysstoffrør, og har uten unntak hatt hodepine etter 6-7 timer på jobb. Mandager har jeg sjelden hodepine, spiser minimalt på mandager, er ute hele dagen før jeg jobber kveld. Kropp og hode på topp. 

Dette ble langt om migrene, men det er hjelp å få. Både forebyggende medisiner, livsstilsendring, og tilskudd kan hjelpe. Både botox, og morfinpreparater kan brukes i de verste tilfellene. 

Det viktigste er å finne eventuelle triggere, og finne mat og strategier som gjør hverdagen bedre. 

Kort fortalt:

# Spis mindre raske karbohydrater, evt utelukk mel i sin helhet. 
# styr unna alkohol som trigger. 
# ta tilskudd av magnesium og B2
# få kontroll på hormonene. Ved hjelp av mat og evt hormoner som passer for deg 
# få riktige medisiner, få hjelp, paracet og ibux hjelper ikke mot migrene. 

Jeg er godt på vei med erfaring,  på hva som hjelper. Etter å ha hatt migrene i 20 år, så har man lært noe. 


Pus kom og la seg på brystet mitt da jeg var dårlig. ❤️🙏🐱



1 kommentar: