Søk i denne bloggen

tirsdag 23. mai 2023

Hverdagsprodukter

Jeg bruker lite produkter. Jeg renser ikke huden, og hvis jeg smører meg bruker jeg stort sett Moringa Body Butter fra The Body Shop. 

Moringa i seg selv har også flere egenskaper. 

Da jeg var gravid brukte jeg tannkrem uten fluor, jeg er skeptisk til hele fluor opplegget. Når det kommer til deodorant vet jeg ikke hvor sunt det er å smøre inn armhulene med aluminium. 



Så denne har jeg brukt i flere år. 
Når det kommer til solkrem har jeg en favoritt. Da vet jeg hverken om den er sunn eller testet på dyr. 
Vichy 20 og 30. 


Jeg trenger ikke mer en 20, selv i Thailand, men mine lysere medmennesker starter ferien med 30. Denne trenger vi kun å smøre på en gang om dagen.  Jeg er skeptisk til kjemikaliene i solkrem også, så det at man kun trenger EN smøring er fantastisk. 
Etter et kjapt søk så jeg at den kom godt ut i test. 


Nummer 10 i denne. 

I år vil jeg ikke smøre meg inn med alskens kjemikalier så lenge jeg ammer. 

Valget har valgt på et norsk merke som heter Vossabia. 
Det kan man praktisk talt spise. Blir spennende å prøve. Bærekraftig, økologisk, og en vanlig dame som driver. Det er bra og viktig å støtte enkeltmennesker. 
Barnesalven har vi og den er i bruk. Apropos det, i bleia bruker jeg stort sett potetmel til minsten. Blir ikke sår og fuktig og er 100% naturlig og trygt. 


Jeg tjener ingenting på produktene over. 

Når det er sagt så blir hud og hår påvirket av det vi spiser. Jeg tåler mer sol med mer fett og mindre karbo i kosten. 
Vitaminer påvirker også om og hvor brun man blir. Dattern manglet kobber og folat og var skummetmelk-hvit, noe hun ikke var som barn. Økt tilskudd av disse ga hun brunfargen tilbake. 
Omega 3 og 6 balansen er viktig for helsa generelt, og ikke minst huden. 

Jeg er spent på om jeg kommer til å miste mye hår under amming nå, eller om jeg klarer å holde kvalitet og mengde oppe. 
Jeg har fått mer hår og lange negler under graviditeten og er spent på om det holder seg. Jeg kjører på med mine multivitaminer fra Zinzino, omega 3 fra Zinzino og i tillegg tar jeg jod,  b6 og sink. 
(Har jodmangel og pyroluri som gjør at jeg forbruker mer sink og b6 ) 

Vannfilter ønsker jeg meg på sikt, og selvfølgelig være mer restriktiv på hvor frukt og grønt kommer fra, og klare å dyrke mer selv 🐝. Med en liten en blir motivasjonen enda større. 

Huden er vårt største organ og absorberer det man smører på den. Både morfinplaster, røykeplaster og p-plaster viser jo dette. Så hva du smører deg inn med taes direkte opp i kroppen, derfor tror jeg det er lurt å tenke litt på det også. 

Eller hva tror du? 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar