Søk i denne bloggen

onsdag 30. august 2017

Miljø og helse

Lille Norge får ikke gjort stort, sett på verdensbasis. Hvor mye har vår kildesortering å si?

Jeg tok naturforvaltning på vidregående og et av slagordene var "tenke globalt, handle lokalt"

Alt hjelper, og vi kan få foran som et godt eksempel for resten av verden. 

Hadde jeg ikke hatt barn ville ikke kless- rotasjonen vært like stor. Jeg personlig har kjoler jeg har hatt i 20 år, sko og bukser i 13, jakker like lenge. Så klær har jeg ikke så dårlig samvittighet for. Jeg kjøper ting jeg liker, og har det lenge. 

Gamle og for små klær blir resirkulert, dvs gitt bort til yngre og eller "trengende"
Sminke prøver jeg å holde mest mulig fritt for dyretesting. 

KMS shampoo, Bare Minerals pudder, Body Shop. Håndsåpe går det begge deler av. Det kommer an på hvem som handler. Coop har jo eget økologisk merke jeg prøver å benytte meg av. 

Å planlegge ukas middager for å forhindrer kasting av mat, og å spise rester, sparer både lommeboka og miljøet. Å vaske "fulle" maskiner med klær, sortere papp, plast, glass og metall, er en del av den miljøvennlige "profilen" min.  

Hva plast angår, så snublet jeg over en side på Instagram. 

Her har de alt fra glutenfri mat, vaskemiddel, til nedbrytbare poser laget av mais. 

Det krever det lille ekstra å sette seg inn i hvilke produkter som er "grønne" men både samvittigheten og naturen vil takke deg for det. 



Gjør du noe for miljøet, dyrevelferden eller  rett og slett samvittigheten? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar