Søk i denne bloggen

tirsdag 9. januar 2018

Trening på nyåret.

Etter å ha blitt slått ut av en ryggprolaps i 2016 har jeg ikke «trent». 
Dvs jeg har ikke gjort annet en å være aktiv i hverdagen. Det siste året har dog vært ekstremt aktivt da jeg har ridd flere en mine egne hester. Barn, hunder og hus krever også sitt. Nok om det. 

Jeg kjenner vel som mange andre som blir eldre at det er en viss form for sig i kroppen. Jeg liker å kjenne at jeg orker å gå opp en bakke uten å «dø», og kjenne at jeg kan fungere greit ellers. Nå har jeg både migrene og to nakkeprolapser som gjør ting litt vanskelig i ny og ne, men livet går i høyt tempo. Tilpass og heng med. 


Jeg er ikke skapt til å løpe, men jeg liker å løpe innimellom. Jeg har som mål å løpe 1mil på en time, eller 5 km med fartslek, eller 4x4 på 30 minutter.


Etter en lang pause og hundre fysiske unnskyldninger så kom jeg meg på mølla. 

Målet var 30 min i rolig tempo. Ca 8 km i timen. 

Jeg klarte både å «ta det med ro» og fullføre. 

En dag i uka kunne det vært greit med en løpetur, eller en tur på mølla. 

Vel økten ble gjennomført og treningen er endelig i gang. 





Er det lenge siden du har trent, legg lista lavt. Ikke sett deg som mål om å trene hardt 5 ganger pr uke. Målet er å gjøre mer en du gjør nå, og så komme i bedre form. 

S-pesifik
M-ålbart
A-ttraktivt
R-ealistisk
T-idsbestemt

Når du har kommet i gang er det ikke dumt å sette seg noen konkrete mål. 

Det kan være: jeg skal ned 10 kg før sommeren og løpe 1mil på 50 minutter. 




Skaff deg gjerne en treningspartner og gjør avtaler. Da er det mye vanskeligere å skulke unna. Har du nok egenmotivasjon finnes det nå hauger og lass av forskjellige apper som hjelper deg med hva det måtte være. 

Å bruke Netflix når jeg løper er magisk. Da går tiden litt fortere. 

God trening. 






(Postene er ikke skrevet i reeltid, hendelsene kan være av eldre dato)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar