Søk i denne bloggen

lørdag 13. januar 2018

Omega 3

Om vi trenger vi tilskudd er omdiskutert, men jeg tror bassert på forskning og det faktum at vi spiser relativt store mengder omega 6, at vi trenger tilskudd for å balansere forholdet mellom de to fettsyrene. 

Korn, planteoljer (solsikke og soya) potetgull, nuggatti, Melange, margarin, kjøtt, foret hovedsakelig på kraftfôr som svin og kylling, inneholder alle mere omega 6 en omega 3.  Dette er jo mat som mange spiser mye av. 

De mener at forholdet mellom omega 3 og 6 i blodet til jegere og sankere var 1:2. I dag ligger det på 1:12- 1-22. 
Mange mener at for mye omega 6 fremmer betennelser  (det er flere typer omega 6, noen er nøytrale andre verstinger) 
Betennelser kan føre til økt forekomst av kreft, muskelplager overvekt med mere. 

Det finnes en rekke forskning på at omega 3 kan virke positivt på ADHD, konsentrasjon, på hjerte, muskler og psyken. 

Trenger man tilskudd? 

Hvor langt er et tau? 

Spiser du lite av de kildene til omega 6 som nevnt over og fokuserer på fet fisk og gressfødde dyr, så er nok ikke behovet så stort . De færreste spiser sånn, så jeg tror de fleste kan ha en fordel av å spise tilskudd. 


Som kostholdsrådger blir jeg ofte spurt om hva JEG bruker. 

Vel jeg bruker Crystal Mind 

Jeg gjengir her fritt oversatt et sammendrag av det som står av informasjon om dette produktet : 

CM har blitt utviklet som et resultat av å basere seg på mange års forskning. 
Mange av oss er uvitende om at vi er avhengig av essensielle næringsstoffer for at kropp og hodet skal fungere som den skal. 

CM tilfører kroppen oljer med høy biotilgjengelighet. 
I tillegg til at den er høy på EPA , så har produktet også vitamin B6, B12, D3, folsyre, zink, og magnesium. 

Dette gjør produktet supert for folk fra 3 år og oppover. 

Hjernen vår er avhengig av både omega 3 og omega 6 for å fungere optimalt. 





Jeg bestiller på nett: 






Det finnes mye forskning, så det er bare å slå seg løs med Google og Pub Med. 


Uansett så er det vitenskapelig bevist helsefordeler knyttet til Omega 3. 

Nedstemthet, mindre smerter, mindre uro, bedre leseferdigheter med mer. Hva har du å tape? 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar