Søk i denne bloggen

tirsdag 9. januar 2018

Mat, mat, mat.

Jeg som mange har fått med seg, er utdannet kostveileder i paleo og lchf. Jeg lever absolutt ikke strikt selv og har en usunn avhengighet til sjokolade. Likevel det fungerer for meg, og jeg har vært rimelig vektstabil i snart 9 år. 

Jeg tror at Berit Nordstrand har et fantastisk kosthold for familier. Næringsrik og variert mat, uten lettprodukter og «ferdigmat» 
Vi er så opptatt av å være sunne og slanke a vi blir usunne og halvfeite. Barne og voksen hjerner trenger fett, og de fleste av oss er vokst opp med fettfrykt. Når da først velger fett, velger vi fett vi TROR er sunt som solsikke og soya. Jeg mener smør og H-melk (de som tåler) til folket. Berit og mange flere er mere positive til fett en det staten anbefaler. 

Paleokosthold er å dra det hakket videre. Dette er et kosthold uten, korn, melkeprodukter, raffinert sukkker, raffinerte planteoljer og belgvekster. 
MANGE har fått en fantastisk helseforbedring på dette kostholdet. ADHD symptomer har forsvunnet, autisme symptomer har blitt redusert, og både vekt og psyke kan få en reel opptur. 


Søker du :spiste seg frisk på Google ligger det mange norske artikler om emnet. 

Lavkarbo er også en retning. Det finnes hundrevis av suksess historier på kostdoktorn.se 

Her får du kontroll på vekt, diabetes og hormoner, vel mange gjør det. 

Fordelen her er at de fleste opplever mindre sult, de spiser mere grønnsaker og lager mere mat fra bunnen etter en omlegging. 

Det finnes uttalige bøker og blogger, med tips råd og oppskrifter. 
Anna Hallen er en av mine «favoritter» i Lchf-verdenen. Hun lager mat av mat, og har selv ADHD. 

Etter å ha vært innom det meste er det en blanding av paleo og lavkarbo som ligger meg nærmest. 

Eller det vil si, mitt kosthold er hovedsakelig hvetefritt. 

Jeg spiser noe rugsprø og andre knekkebrød. Jeg spiser også frukt, og melkeprodukter. 

Jeg fyser ikke. 

Så hva spiser jeg på en dag? 

Vel en typisk dag kan være, et knekkebrød med entrecôte, smør, majones, rødløk og agurk. 
Dette spiser jeg ofte mellom 12og 14 


Til middag er favoritten kjøtt og grønnsaker, og litt tilbehør av det som er til middag. 


Så er det ikke uvanlig at det går med en 100g melkesjokolade på kvelden. 

Hvis jeg vil ned i vekt, da velger jeg enten spekeskinke, fetaost eller lignende om jeg fyser på kvelden. 

Skal jeg bare være «sunn» er oppskjærte epler med kanel en favoritt. 

Lite mat? Fungerer fint. Deilig å slippe å tenke på mat og hva man skal spise hver 3.time. 

Grønnsaker og  er en av de tingene som ofte får en opptur etter nyttår.
Barna er ikke så glad i grønnsaker, så da blir det minimum en gulrot. 
Epler og jordbær, skrelles og deles. Det får vi til i alle fall flere ganger i uka. 
Staten anbefaler 5 frukt og grønt om dagen. 3 av dem grønt. Berit vil ha oss opp til 8. Det er en real utfordring. Uansett. Jeg prøver å fylle mesteparten av tallerkenen med grønt!

Hvilke prinsipper følger du? 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar