Søk i denne bloggen

mandag 15. januar 2018

Fiskepinner

Barnas favoritt? Fiskepinner er den eneste fisken jeg spiser, med unntak av tunfisk når den ser ut som biff og jeg har drukket en flaske vin først. 😂

Hvit fisk er en viktig jodkilde og for å dekke inn behovet med fisk må et voksen menneske spise 140 g 3 ganger i uken. Så vidt jeg husker kan 0,5 liter med melk også dekke behovet. 
Altså, her må det tilskudd av jod til. 

Jod er veldig viktig for bla stoffskiftet. 
Jeg har skrevet om jod i et eget innlegg her: 

Vel dagens middag ble glutenfrie fiskepinner med rå, rever gulrot, kokt potet, stekt løl, og stekt brokkoli, blomkål og søtpotet. 

For de som lurer var kcal på drøye 1100 ( høyt fordi jeg bruker mye smør) 
Karboinnholdet på 60g 
Litt lite med protein, men spiser du egg til frokost eller kvelds så går det fint. 

Ungene spiser fiskepinner, med rå gulrot og kokt brokkoli. 

Kokt potet er ingen av de glad i, dumt, fordi jeg tror jo poteten også har en plass i et sunt og balansert kosthold. 

For meg er det ikke noe mål om å lage middager på 5-600 kcal. 

Jeg spiser stort sett 3 ganger om dagen. Når jeg spiser godt med fett og protein blir jeg ikke fysen og må spise «hele tiden «. Jeg spiser også første måltidet mellom 12 og 15. 

Jeg tror det er lurt å variere proteinkildene. 

Jeg anbefaler mer fisk en det vi spiser, men and, kalkun, svin, og storfe er regelmessig på middagsbordet. 

Jeg synes proteiner får litt lite fokus. Proteiner er essensielt, dvs at det er livsnødvendig og må tilføres kroppen. Kroppen kan faktisk ikke bygges på pasta og brokkoli. Vi må ha proteiner. 

Gamle folk og barn er de som virkelig trenger det, og er det som gjerne velger det bort. 

Nå var ikke dagens fiskepinner for en proteinbombe og regne, men har andre gode ting for kroppen i seg. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar