Søk i denne bloggen

søndag 17. november 2019

Sak og person

Verden hadde vært et mye bedre sted om folk klarte å skille sak fra person. Dette er en ren observasjon men det er tydelig flere født i 1981 og tidligere som forstår dette bedre en de som er yngre.

I dag virker det som om man må være enig med noen for å være venner. Er man ikke enige med og sier det, så tar folk det automatisk som man ikke liker DEN personen. Er det rart det blir mye drama?

Jeg skal nå prøve å få disse tankene ned i dette innlegget. Håpet er at noen som i dag ikke klarer å se forskjellen i fremtiden kanskje reflekterer litt over akkurat dette.

En av mine beste venninner opp igjennom er også den jeg har diskutert mest med. Ja vi snakker hefitge diskusjoner med høy temperatur. Vi kunne diskutere så folk rundt sikkert trodde vi var uvenner, men det ble vi aldri. Vi har ikke blitt enige om det vi er uenige om, og lever godt med det.

Men kan jeg virkelig ikke fortelle andre at jeg og X ikke er enige? At vi har helt forskjellg tilnærming til dette temaet. Hvis jeg sier dette så blir dette ofte oppfattet som "baksnakking" og et forsøk på å sette denne personen i dårlig lys. Det forundrer meg. For selv om vi er uenige, så har jeg vanvittig respekt for dette menneske og liker henne godt. Vi har aldri blitt uvenner og er enige om at vi ER uenige.

I dag kan man ikke ytre slikt før folk tolker deg feil og oppfatter det som kritikk av den personen man er uenig med.

SAK OG PERSON!

Man må heller ikke like en person for å benytte seg av deres kunskap.

Jeg har to eksempler men jeg vil ikke si hva de jobber med, fordi da vil nok noen skjønne hvem det dreier seg om. Dette er to mennesker jeg ikke har kjemi med og ALDRI kunne vært venner med. Vi er veldig forskjellige, de er ikke "min type menneske". Når det er sagt, så viste jeg at de var gode i yrket sitt, ja sinsykt dyktige, så jeg valgte å benytte deres kompetanse da jeg ønsket den.
Så jeg trenger faktisk ikke å like et menneske for å kunne si at de faglig er helt rå, og at det er de jeg vil gå til.
Dette er det mange som heller ikke skjønner. Altså ha full beundring og respekt for deres fag, men ville ikke delt en kopp med te med de på fritiden.

Et annet eksempel.

Ridelærere de kommer i alle former og fassonger. Jeg red tidliger for en som er ekstremt dyktig, og hadde det ikke vært for han hadde jeg ikke kommet dit jeg kom. Når det er sagt så likte jeg han bedre på privaten en i hallen. Så red jeg for en annen. Fantastisk kjemi på ridebanen, jeg har aldri vært så avslappet og fokusert.

Hvorfor rir du ikke for X kan folk da spørre når man slutter. Jo fordi jeg har så mye bedre kjemi med Y.

DETTE BETYR IKKE AT JEG SYNES X ER DÅRLIG!!!!! Her er det det sliter seg for folk, for hvordan i all verden skal man kunne formidle noe slikt uten at X tar det som kritikk, eller enda verre folk rundt tror at man sier at X er en dårlig lærer. Det hjelper lite å si : Vet du jeg hadde aldri kommet så langt som jeg er i dag uten X, men nå føler jeg at jeg får mer ut av å ri for Y.


Et sånt utsagn kan sette i gang et sant helvete, og det er det ingen grunn til. Det er ingen dramatikk, ingen kritikk, bare noe som "passer bedre" nå... Det betyr ikke at jeg ikke kan ri for X igjen, hey det er flere som rir både for X og for Y. Når det er sagt så liker jeg X bedre på fritiden en Y, og han er mer verdifull som venn. Y kjenner jeg strengt tatt ikke i det hele tatt, men jeg setter stor pris på å ri for han,


Det er som om to venninnner som selger hundefor. Du velger det ene fordi du liker det bedre, "Hvorfor bruker du ikke Z lengre?" kan noen spørre. Jo, svarer man, jeg synes hunden fungerer bedre på Æ."- da drar det avgårde, og folk tolker det som om at jeg synes Z er et dårlig för. For gud skyld nei. Enda verre når folk da tolker det og går til selger av Z og sier at "hun liker ikke tørrforet ditt" og selgeren av Z tar det som en sannhet at man går rundt og snakker ned produktet hennes.

Livet er ikke et nullsum spill, noe blir ikke dårlig (ere) selv om du finner noe du synes er bra /bedre.
Det kan være to knall gode produkter, ridelærere, tjenester osv, at man velger det ene over det andre betyr IKKE at et av produktene er dårlig, eller at man ikke LIKER den personen!


Man kan velge bort tjenester fordi man liker andre bedre, uten å hverken synes den opprinnelige tjenesten er dårlig,eller at man ikke skulle like den personen.
Det samme som nevnt over at man kan velge en tjeneste av folk man egentlig ikke har kjemi med, men som man bruker fordi de er så gode på det de gjør.


Jeg skulle ønske man kunne prate sammen, og dele erfaringer og tanker uten at alt blir omfortolket og vidreformidlet i en form man overhodet ikke kjenner seg igjen i.

Sak og person.... Jeg har flere venner som er uenig i mitt syn på ting, men som likevel setter pris på meg som venn.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar