Søk i denne bloggen

lørdag 1. oktober 2016

Goose, kylling og vegetrianere

Gammelt/omplassert innlegg:


Gradestokken kryper nedover og da begynner aktivistene mot pels og for dyrevelferd sin årlige kamp mot pels og for dyrevelferd. Jeg har skrevet flere innlegg om dette før det kan du lese om her:

http://stjernebloggen.blogspot.no/2013/10/canada-goose.html

http://stjernebloggen.blogspot.no/2013/10/hva-kjennetegner-en-dyrevenn.html

Vegeterianerne kjemper også om dagen, om hvor ille dyrene har det, at vi ikke trenger melk eller kjøtt. De har mange argumenter og vi kan kaste argumenter i alle retninger.

Dyrevelferden er et av dem, ok hvis man spiser vilt er det ok da? Nei dyr vil ikke dø, kommer det da... ok jakte MÅ vi for å kontrollere bestanden forhindre sykdommer ol.

Sunt, ja ingen er vel uenige i at grønnsaker er sunt, de kommer gjerne flaksende med kreftforekomster hos kjøttetere. Her tror jeg jeg at folk som spiser kjøtt spiser mere pomes frites, drikker mer brus o. Eskimoer og masaier har levd kreftfrie på kjøttrikedietter.

Miljø, jo her er det helt klart mye å hente, nøkkelen er kortreist mat, og det er egentlig tull at vi bruker kraftfor med soya når vi dyrker vårt egent korn her i landet. Når det er sagt så er veganere stort sett avhenign av ting som ikke finnes naturlig i dette landet, som soya avokado, mandler med mer. Så hvis man tenker miljø, spis kortreist.

Fysiologi er også et argument, men da har du ikke sett nok dyr. Vi er blandingsspisere, vi har egenskaper både fra kjøttetere og planteetere.

Å respektere de som kun spiser vegansk er helt ok. Jeg kunne aldri blitt det. Jeg elsker kjøtt! Og kroppen min elsker det. Jeg trenger litt "tung" mat for å ha energi og holde meg mett. I Tyrkia har de masse vegetarmat, og den er god den, men jeg blir såååå sulten og fysen om jeg bare spiser det der nede.

Når det kommer til kylling og laks så har jeg vel nevnt før at jeg synes det er en katastrofe. Her er det lite med kylling for å si det sånn. Når du må ha verneutstyr for å lage middag så takker jeg for meg . Nei, ku,elg og lam, er vel det beste vi har tilgjengelig nå.

Her er noen linker om syngende gråtende mus, og vår utvikling som mennesker:

Evolisjon, hjernen

Blood on your hands...

Jeg kan i allefall konkludere med at L´ANZA som er merket frisøren min bruker :

We are proud to be on PETA list of approved beauty products!

Så jeg tenker på dyrene, selv om jeg spiser biff :-)

Grunnen til at det er fint lite kylling til middag i dette huset kan du lese om her :


Kylling og DNA

Resistente bakterier

Når jeg må ha beskyttelsesutstyr for å lage mat:
Riskikomerking

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar